נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: ווטור IIN

מס' יצרן: 4

מספר ח"א צרפתי 301

טיסה ראשונה:10.10.56
 
(ציור:עמוס דור)

תולדות המטוס

המטוס היה הראשון שיוצר מדגם N לקרב בכל מזג אויר.הועבר בתאריך 7.2.57 למרכז ניסויי הטיסה של חיל האוויר הצרפתי (CEV) בבסיס ברטיני לניסויים במכ"מ ה-DRAC-32 "סיראנו" שיועד למטוסי המיראז'.נשא שם את הקוד o30-OL ,שימש גם לניסויי ירי של רקיטות, תותחים וגם לניסויי הטיל מאטרה R-511 נמכר לחיל האוויר הישראלי והועבר לרשותו במאי 1964, תמורת מטוס מס' 69 שהוחזר לצרפת, והועבר ארצה ע"י טייס צרפתי. בניגוד למטוסי ווטור אחרים, למטוס זה היה טווח גדול מהרגיל, כתוצאה מהתקנת מכלי דלק נוספים בתא הפצצות. כמו-כן, הותקנה במטוס מערכת קשר חדישה.

עם הגיעו לארץ עם טייס צרפתי, הועבר אל מפעל "בדק" של התעשיה האוירית. היות והמטוס צוייד במנועים מדגם אטאר 101D-3 דרשו הצרפתים לקבל חזרה את מנועי המטוס. המנועים פורקו ונשלחו לצרפת, והמטוס הודמם לתקופה ממושכת .

שרות בחיל האוויר 

ב-1967, נקלט המטוס בטייסת "אבירי הצפון" והוכשר לנשיאת מיכל צרפתי ללוחמה אלקטרונית שכונה  בחיל האויר "יבלת". מיכל ל"א זה היה הראשון מסוגו שהופעל על-ידי חיל האוויר, והמטוס נשלח על-ידי חיל האוויר לטיסות "גיהוץ" על מנת לעוור את מערכות המכ"ם של סוללות טילי SA-2 בפתיחת ובמהלך מלחמת ששת הימים. בסיומה של אחת מטיסות אלה - כאשר חזר לנחיתה - ירד מהמסלול עקב תקלת כן נסע והושבת עד לאחר המלחמה.

לאחר אובדן ווטור מס.31 ששימש לצילום,הותקן בשנת 1968 בתא הפצצות של ווטור 70  מארז מצלמות K-38 ובתא התותחים בוצעו שינויים להתקנת מצלמת תרמיל או מושל.קופסאות הבקרה של המצלמות מוקמו בתא הנווט ובתא הטייס מוקמו מוני הסרט שלהן.מאוחר יותר המטוס צוייד בטילי א"א שפריר 1 ולאחר מכן בטילי שפריר 2 להגנה עצמית.

המטוס הוצא משירות ב-1970 והועבר לאחסון. באפריל 1972 הוצא סופית משרות, ואוחסן ברמת דוד, בעקבות יוזמתו של מפקד הבסיס אל"מ זוריק, לאיסוף ושימור מטוסי העבר של חיל האויר. בסופו של דבר הועבר האוסף לבסיס חצרים  והיווה שם את היסוד להקמת מוזיאון חיל האויר. 
 
ווטור 70 בתצוגה בימיו הראשונים של מוזיאון ח"א בחצרים
 
 
 המטוס כפי שנראה היום במוזיאון

---
לייבסיטי - בניית אתרים