נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס
 
דגם: וייקאונט V.833 
 
יצרן: ויקרס, בריטניה
 
מספר יצרן: 426
 
טיסה ראשונה: 1 ביולי 1959 משדה וייברידג'
 
תולדות המטוס
 
הוזמן על-ידי חברת נורת'רן איירקרפט אופרייטינג קומפני. בסיום טיסת הבכורה נחת בשדה וויסלי במחוז סורי לצורך התקנות וטיסות ניסוי, משום שהמסלול בשדה ווייברידג' היב קצר מידי להמראה של המטוס כשהוא מושלם.

ב-10 ביולי 59 נראה בשדה התעופה בלקבוש במחוז המפשייר, וסופק למזמין ב-20 ביולי 59 תחת אות קריאה G-APTD.  הושכר לחברת האנטינג קלאן באותו יום ונרכש על-ידי החברה ב-31 במאי 60. ב-1 ביולי 60 החברה התאחדה עם בריטיש יונייטד שהפעילה אותו בטיסות מקומיות סדירות וכן בטיסות עבור הצבא,ובטיסות מזדמנות לאפריקה עבור חברת BOAC וכן ולדרום אמריקה.


בשירות בריטיש יונייטד,ש"ת גאטוויק, ספטמבר 69 (Photo:R.A.Scholefield)

במרץ 65 הופעל המטוס בטיסה סדירה מס' BR321 משדה גאטוויק למערב אפריקה שעברה דרך ש"ת פורטלה בליסבון וש"ת לאס פאלמס באיים הקנריים, ולאחר חניית ליליה בלאס פאלמס, המשיך המטוס בטיסתו לשדה התעופה בתהארסט בגמביה, ושם ניתנו לו שירותי קרקע ע"י חברת התעופה גמביה איירווייז שבאותה תקופה היתה בבעלות BUA וממשלת גמביה. בזמן ההמראה משדה בתהארסט לעבר ש"ת פריטאון בסיירה לאון וש"ת אקרה בגאנה, נתקעו כל ארבעת מנועי המטוס והצוות הפסיק את ההמראה.התקלה היתה טעות טכנאי מקומי שלא וויסת את ערכי זרימת הדלק בווסתי הדלק של המנועים למצב טמפרטורה חיצונית גבוהה.

המטוס נגרר בעזרת מקומיים אל מחוץ למסלול ולאחר כמה ימים הגיעו מנועים חלופיים וצוות טכני, ולצורך החלפתם נשכר מנוף מקומי. המטוס עלה לטיסת מבחן 16 יום לאחר התאונה, ובה נתגלו תקלות קטנות שתוקנו במקום.


מחליפים את המנועים בש"ת בתהארסט בגמביה (Photo:Brian Robbins)

לאחר מכן המטוס הוחכר לחברת התעופה הירדנית עליה כ-JY-ADC מה-15 בפברואר ועד 31 במרץ 1967. ב-16 בינואר 68 יצא מצביעה בסכמת הצביעה החדשה של BUA לאחר מכן המטוס הוחכר  לחברת בריטיש מידלנד ב-20 אפריל 1969 כתחליף למטוס G-AVJA שהתרסק ב-20 במרץ 69. הוחזר בסביבות פברואר 70, וב-24 בפברואר 70 נמכר לחברת ארקיע ובה שימש לטיסות פנים ארציות.

בשירות בריטיש מידלנד,מאי 69 (Photo:Ken Flelding) בשירות BUA, ש"ת גאטוויק,1969 (Photo:Caz Caswellׂׂ) (באדיבות אסף כהן)
 
 עם יציאתו משירות  בנובמבר 79 הוטס לבריטניה ואוחסן בש"ת איסט מידלנדס שבמחוז לייצ'סטר . בספטמבר  82 נראה כשהוא מפורק לחלפים ליד מוסך חברת פילד איירקרפט סרוויסס בשדה. פורק סופית בשנת 1984. 
 
סופו של מטוס: מפורק בש"ת איסט מידלנדס. (Photo:Dietrich Eggert)
 
לייבסיטי - בניית אתרים