נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב


כשכתבתי על קרב האויר של סא"ל יפתח ספקטור, מפקד טייסת אבירי הזנב הכתום הצעירה  ונווטו מיכה אורן  ב-13 בספטמבר 73, שבו הפילו 2 מטוסי מיג 21 סוריים, כמעט כל העובדות היו מונחות לפני, כולל מספר הזנב של מטוס הקורנס שאותו הטיס ספקטור באותו קרב, (184) וכן שמות טייסי המבנה.

פנה אלי חברנו רענן וייס, ודיווח שמצא באוסף התמונות שלו, תמונות שצולמו בדת"ק הטייסת בבסיס חצרים ובאחת מהן רואים את ספקטור ואורן בדת"ק, לאחר הדממת המנועים וההכנות ליציאה מהמטוס. זנב המטוס אינו נראה בתמונה אולם בחינתה המדוקדקת הראתה את מספר חיל האויר האמריקאי של המטוס (71-0171) על דלת הצד של כן הנסע הקדמי ועל מסגרות חופות תא הטייס ותא הנווט.


התמונה מדברת בעד עצמה:ספקטור/אורן בתא הטייס של קורנס 101. החיצים מראים את מס' ח"א האמריקאי של המטוס 71-1071 (באדיבות רענן וייס)

רענן טען שלפי רשימותיו מס' ח"א האמריקאי הזה מתאים למטוס קורנס מס' זנב 101 (שכוונה ה"01" ושהפך לאחר מלחמת יום הכיפורים למס' 201).

קרב האויר הזה של ערב פרוץ מלחמת יום הכיפורים היה גדול מימדים, והשתתפו בו מטוסי קורנס מטייסת אבירי הזנב הכתום, מטוסי שחק מטייסת הקרב הראשונה ומטוסי שחק מטייסת הסילון הראשונה  שהתמודדו מול שישה עשר מטוסי מיג 21MF סוריים  מטייסת 54 של החטיבה האוירית ה-30, ומתוכם הפילו שנים עשר.על הקרב אפשר לקרוא  אצלנו כאן  כאן וכאן, ונכתב עליו לא מעט במקורות אחרים. האם בכל מה שנכתב היתה טעות במספר הזנב של הקורנס של ספקטור/אורן? ואם אכן היה זה קורנס 101, הרי שלזכות מטוס זה צריכות להיזקף 4 הפלות ולא שתיים (נפתלי מימון/רזצ'יק הפילו איתו 2 מיגים מצריים ב-14.10.73 מעל טנטא).רענן בירר עם מימון והוא אישר שבקרב מעל טנטא טס בקורנס 101.


תמונה של זנבו של קורנס 101 שצולמה  3 ימים לאחר הגיעו לטייסת. מספר ח"א האמריקאי נראה בבירור
(באדיבות רענן וייס)

אומרים שאין כמו מראה עיניים, ואכן התמונה מדברת בעד עצמה.ספקטור ואורן חזרו לדת"ק עם קורנס 101.אין אנו מעוניינים לשנות את ההיסטוריה אך הנושא עניין אותנו ביודענו שכבר היו טעויות בעבר שנבעו משגיאות דיווח, תחקיר,סערת הקרב וטעויות הדפסה. כמו כן יש בידינו תמונות של קורנס 184 עם שני סמלי הפלה, שלושה ואפילו ארבעה.

קורנס 184 ועליו שני סימני ההפלה (באדיבות רענן וייס)

פנינו לתא"ל (מיל') יפתח ספקטור. הוא בדק בלוגבוק (ספר הטיסות) שלו) ומסר שהוא טס בקרב ההוא בקורנס 184. פנינו למיכה אורן הנווט וגם הוא אישר שבספר הטיסות שלו ובתיעוד שערך לעצמו לאחר הקרב כתוב שהיה זה קורנס 184.

אם כן, מה קרה שם?

ביקשנו ממיכה אורן לבדוק בספר הטיסות האם באותו היום טסו  ספקטור והוא על מטוס 101 והתשובה היתה שאכן טסו עליו טיסת העברה . אורן נזכר שמייד עם תום הקרב הם נחתו על טיפות הדלק האחרונות בבסיס רמת דוד וביקשו לבצע "תידלוק חם" (תידלוק מסוכן המתבצע ללא הדממת המנועים) כיוון ששמעו שהקרב מתחדש. אנשי רמת דוד סירבו ולכן ספקטור כיבה את המנועים והם הוסעו למבנה טייסת הפטישים למנוחה עד שהמטוס יתודלק, יוחלף מצנח המעצור והמטוס יוכן לטיסה חזרה לחצרים.

כיוון שהם חזרו לחצרים עם מטוס 101, המסקנה היתה שגם מטוס 101 נחת לתידלוק ברמת דוד, היה מוכן ראשון לטיסה ולכן "לקחו" אותו. נשאר לברר מי הטיס את ה-101 בקרב. ידענו שיתר הצוותים במבנה היו שלמה אגוזי ונווטו יוסי יבין (שהפילו מיג נוסף בקורנס 175), שמואל גורדון ונווטו יוני אראל  בקורנס 110 ומאיר מוסט ונווטו דוד רגב.


צילום משותף של הצוותים לאחר הקרב בחזית בנין טייסת הפטישים: מימין לשמאל:שמואל גורדון,מאיר מוסט,יוני אראל,יפתח ספקטור,שלמה אגוזי, מיכה אורן,יוסי יבין.מאחור:דוד רגב (באדיבות רענן וייס)


פנינו תחילה למאיר מוסט ו-בינגו! מוסט כתב שבספר הטיסות שלו מצא שרגב והוא טסו בקרב על קורנס 101 ולאחר מכן ביצעו טיסת העברה לחצרים עם קורנס 184.

 
חגיגה עם המון שמפניה בטייסת אבירי הזנב הכתום עם חזרתם של ספקטור ואורן .אנא הקלק על התמונות להגדלה. (באדיבות רענן וייס)  

איך אומרים-Case Closed.

תודתנו ליפתח ספקטור, למיכה אורן, למאיר מוסט וליוסי יערי על עזרתם הברוכה.


 
לייבסיטי - בניית אתרים