נכתב ע"י אורן רוזן ואבינעם מיסניקוב

צאלמר'ס "סליק" גודלין, טייס הניסוי המפורסם, הלך לעולמו ב 20 לאוקטובר 2005 בביתו שבפלורידה. בעולם הוא יזכר בעיקר עקב שירותו במלחמת העולם השניה, הן החיל האויר הקנדי והן בחיל הים האמריקאי, ועקב היותו טייס ניסוי בתוכנית ה X-1. אולם גודלין גם היה טייס מח"ל אשר שירת בטייסת 101 וזכה להשתתף באחד מקרבות האויר המפורסמים של מלחמת העצמאות.
 
גודלין נולד ב-2 לינואר 1923 בפלנסיבניה והחל להתעניין בתעופה כבר בגיל 15. הוא נהג להגיע לשדה התעופה החדש בעיר אלכסנדריה כדי לקחת שעורי טיסה.בגיל 17 כבר הטיס לבדו כמה סוגי מטוסים.עקב פרוץ מלחמת העולם השניה ובעקבות סיפורי הגבורה ששמע על המתרחש בשמי בריטניה, התנדב גודלין  ביום הולדתו ה 18 לחיל האויר הקנדי. בהיעדר השכלה על-תיכונית לא יכל להצטרף לחיל האויר האמריקאי, שבאותה תקופה כלל לא השתתף בלחימה. כעבור כשנה סיים את קורס הטייס כשהוא קצין הטייס הצעיר ביותר בח"א הקנדי והוצב בבריטניה באמצע שנת 1942 שם הטיס ספיטפיירים. אולם בשנה זו הגיעה המלחמה גם לארצות הברית, ובדצבמבר 1942 גודלין שוכנע ע"י חיל הים האמריקאי לעבור לארה"ב ולקבל הכשרה כטייס ניסוי. בתפקיד זה הטיס מספר מהמטוסים הידועים ביותר של החיל: ה F4F Wildcat , F6F Hellcat , TBF Avenger , ואת ה F4U Corsair . בדצמבר 1943 סיים את שירותו כשלא היתה לו אפילו הזדמנות אחת לירות כדור לעבר האוייב.
 
גודלין כקצין טייס בח"א המלכותי הקנדי
 
בדצמבר 1943 הצטרף כטייס ניסוי ליצרנית המטוסים האמריקאית בל.גודלין הטיס מטוסים רבים של החברה, אך החשוב בהם היה ה X-1. גודלין השלים 26 טיסות במטוס ועמד להיות האדם הראשון שיעבור איתו את מהירות הקול. אולם ביוני 1947 השתלטה ממשלת ארה"ב על הפרויקט ומינתה טייס ניסוי חדש - צ'אק יגר, אשר כעבור 4 חודשים ביצע את הטיסה הראשונה מעבר למחסום הקול.
 
כטייס ניסוי של מטוס ה-X-1
 
למרות שאינו יהודי, בסתיו 1948 שוכנע גודלין ע"י חברו,המפיק ההוליוודי היהודי ג'וזף ברג  להציע את שירותיו לחיל האויר הישראלי. בדצמבר 1948 הצטרף גודלין לטייסת 101 בה הטיס את המוסטנג ואת הספיטפייר. למרות שהגיע ארצה ממש בסופה של מלחמת העצמאות, זכה גודלין להשתתף במספר מבצעים, ביניהם ליווי המבצרים המעופפים לגיחות הפצצה ותקיפת מטרות קרקע מצריות. ב 7 בינואר 1949, במהלך מבצע חורב, נתקלו גודלין וג'ון מק'אלרוי, טייס מח"ל נוסף, ברביעיית ספיטפיירים בריטים שניהלו טיסת סיור מעל הכוחות הישראלים. בקרב האוירי שהתפתח הפיל גודלין את אחד הספיטפיירים הבריטים, מק'אלרוי שניים נוספים, והמטוס הרביעי נפל לאש מהקרקע. לעיון נוסף כאן
 
כטייס בטייסת הקרב הראשונה
 
לאחר מכן צורף גודלין לטייסת 106 והטיס מטוסי C-46 במבצע עובדה לשדה אברהם. לאחר סיום המלחמה מונה לטייס הניסוי הראשי של חיל האויר.הוא גם הטיס מטוסי DC-4 של חברת Near East Air Transport להעלאתם ארצה של יהודי תימן ויהודי עיראק.לאחר מכן  הוא חזר לארה"ב בתחילת שנות ה-50 ופנה לעסקים פרטיים. הוא חבר לרוג'ר "דניס" פור,נהג מירוצים לשעבר וטייס לשעבר, ויחד הקימו חברה שעסקה בהשכרה בינלאומית של מטוסים משומשים,ושהקימה את חברת טיסות השכר טרנסאוויה ההולנדית. היה בעליו של מטוס מירוצים במרוצי האויר בקליבלנד,הקים את חברת התעופה סיישל-קילימנג'רו אייר טרנספורט והיה מבעליה,היה נשיא חברת בורנלי איירקרפט דיזיינס,נבחר  להיכל התהילה לתעופה של מדינת פלורידה ,קיבל עיטור מהצלב האדום האמריקאי על סיוע לפליטי ביאפרה,נבחר להיכל התהילה לתעופה של ניאגרה, קיבל את הפרס ע"ש האחים רייט מטעם אגודת התעופה של מיאמי רבתי, היה חבר באגודה הרקיטית האמריקאית ,באגודת טייסי הניסוי האמריקאיים,באגודת תולעת המשי,ברויאל איירו קלאב,ב-קווייט בירדמן, ב-OX-5 קלאב והיה חבר בכיר באגודת התעופה של מיאמי ובמכון האמריקאי לאווירונאוטיקה ולאסטרונאוטיקה.המשיך לטוס עד תחילת שנות ה-90 ונאלץ לפרוש לאחר אירוע לב שעבר.
 
צ'אלמרס "סליק" גודלין נפטר ממחלה קשה  בביתו שבווסט פאלם ביץ' בפלורידה ב-20.10.05 .
 

 

לייבסיטי - בניית אתרים