נכתב ע"י רפי לוסקי
 
שלום חברים
כרגיל אצלי טיסת השבת מתחילה ביום שישי. הפעם, בעזרתו של שותפי אברון, עושים עבודה על הדאון. תיקון פאנצ'ר, שדרוגים שונים, נשמע כלום אבל 8 שעות עבודה והדאון מוכן לשבת.
התחזיות הן טובות. השמים נראים בוערים בתנאים טובים וגבוהים. בשעה 8:00 בבוקר אני מתאם עם כל הגורמים האפשריים והבלתי אפשריים (ויש הרבה כאלו) טיסה לצפון הארץ. שחר וארז מתכוונים להתלבש על התיאומים שלי ולטוס גם צפונה עם ה DG-505.
מודיעין טיס אישר, חגב מאשר, ופיקוח דרום עושה בעיות כרגיל שיחות ארוכות עם הבקר (היה שכן שלי בשדה בוקר, מה שלא עזר לי בכלל), ואח"כ עם אחראי המשמרת. לאט ובהתמדה הוא פותח לי את האפשרות לטוס בתחומי הנתיבים שלו, עם הרבה מגבלות. פיקוח בן גוריון מפתיע לטובה ומאשר, פיקוח תל נוף חבל על הזמן. שווה להימנע ממנו. פיקוח צפון פלוטו בסדר, עם המגבלות הרגילות שאני מקווה לפרוץ בזמן אמיתי, בקיצור שעה וחצי של טלפונים ויש טיסה מאושרת.
החזאי שלנו מעדכן מהרפת (הדוקטור המסכן עובד). אני מקבל עדכונים אחרונים של מז"א, והמלצה חמה לבצע טיסה צפונה דרך המזרח.
11:00 אני באוויר, עם הפיק 20 הממונע שלי, מיכל דלק 3/4 מה שאמור להספיק לחזור לשדה תימן מכל נקודה בארץ (כך חשבתי בבוקר).
עננים גבוהים, אבל לא מושכים. מגובה נמוך 4,000 רגל בשדה תימן אני יוצא לעננים שנראים יפים במזרח. מגיע בקושי ליער ייתיר ברכס, ושם, בגובה נמוך, אחרי שהתחלתי כבר לחזור מערבה לשדות, טרמיקה מגובה נמוך מאוד 1.3 מטר לשנייה שמעלה אותי ל 6,000 רגל קרוב לבסיס ענן.
שחר וארז ממריאים. נוצר להם קו עננים לבית שמש, והם יוצאים צפונה בצד המערבי של הרי חברון.
אני מתחיל את הטיסה צפונה במקביל לים המלח, שקיעה יציבה עד לגובה הקרקע 50 ק"מ של כלום מתחת לעננים שלא מושכים, חלק מהזמן כיסוי מלא של עננות. ובקיצור, אני מעל שדה באזור מעלה אדומים. נחמתי היחידה הייתה לראות את כל העיטים במצב דומה. כולנו יחד מסתובבים בגבהים נמוכים מאוד, כשצפונה ומערבה העננים מפוצצים את השמים.הישרדות ארוכה ומיגעת של שעה ועשרים שבמסגרתה אני נעזר בחברי לצרה (הציפורים) שיוצאות טיפה קדימה ומסמנות לי טרמיקה הכי חזקה שהייתה לי היא בממוצע 0.7 מטר לשנייה, וכך משדה לנחיתת חוץ לשדה אחר, אני מתקדם 45 ק"מ, האדמה קרובה. הלחץ שבכל רגע אני צריך לנחות, או לקוות שהמנוע יפעל הוא גדול, בטח לא עזר לי לשמוע את שחר וארז חולפים ועוברים מעלי בגובה 7,000 רגל אחרי שחצו את ירושלים ממערב למזרח לבקעה.
ההתמדה והסבלנות השתלמו. אני מגיע לעננים הבריאים ויש טרמיקה של 3.6 מטר לשנייה ממוצע קרן אור ראשונה (וגם אחרונה) בטיסה, גובה 7,000 רגל ובכל המהירות אני מנסה לרדוף ולהשיג את שחר שמגיע כבר לקו קריית שמונה.
מערבית לכנרת כחול, במרכז הכנרת ענן גדול שנראה טוב אבל לא עובד, ואני כמו טמבל בחוסר ברירה עובר לרמת הגולן שם השטח עולה במהירות והגובה שלי יורד בהתמדה. נקודת המפגש נראית קרובה מתמיד, מזרחית אלי ענן CB עם ברקים, חזרה נראה רע, קדימה יציב, מערבה כנרת  מזרחה ,CB בחוסר ברירה אני מעל מנחת פיק מהסס עם לפתוח מנוע באוויר ולהתחיל לחזור, או לנחות להתאושש ואז לחזור. לבסוף נחיתה בשדה ברוח צד חזקה מאוד, ומנוחה חשובה להמשך, שהוא סיפור חדש ומורכב. בעלי הדאונים הממונעים: כדאי לכם לקרוא, יש ממה ללמוד והרבה מהמשך.
סיכום של טיסת המרחק 227 ק"מ במהירות של 66 קמ"ש, עבודה קשה ומאתגרת. בדיעבד בחירת נתיב שגוי במזרח.
החזרה הביתה:
מנוע עובד עד לכינרת, שם בדאייה ושקיעה למנחת של בית השיטה, טיפוס ממונע לטירת צבי עד גובה גלישה למנחת הג'יפטליק. הדאון בקושי מטפס. רוח יורדת חזקה גורמת לביצועי התקדמות וטיפוס גרועים מאוד.גובה נמוך מאוד מעל המנחת, התנעה נוספת באוויר וטיפוס תוך התקדמות דרום מערבה למעלה אדומים מתוך תקווה לחצות את ירושלים מערבה, ובכך לקצר משמעותית את הדרך הביתה לשדה תימן. הקרבה להרים בצד הרוח היורדת מחמירה מאוד את הטיפוס. הדלק הולך ואוזל ואני מתכנן תוכניות חדשות, הבקרה מאשרת לי לחצות את ירושלים אבל בגובה 4,000 רגל, מיכל דלק שנמצא במצב של 5% דלק בערך (לך תאמין למד דלק), מבחנתי אני חייב לקחת בחשבון שהמנוע בכל רגע נכבה בגלל חוסר דלק.מצדה עדין מחוץ לטווח גלישה.
החלטה לא קשה. לא חוצה ירושלים בגובה נמוך עם מיכל ריק מדלק. אני לוקח לכיוון מצדה, המנוע ממשיך לעבוד ויש לי בדיוק את הגובה הנדרש להגיע למצדה. כיבוי מנוע כשמד הדלק נראה כמעט אפס.
גלישה למצדה. רעה מאוד. הדאון מבצע קטעים של 1:10 אני חייב לברוח מהרוחות היורדות. מצדה יוצאת לי ממעגל הגלישה. אני בחוסר ברירה מתכנן על נחיתת חוץ במידה ואדרש צפונית למצדה (יובל וטל נחתו שם לפני מספר שנים) ההחלטה היא לקחת מזרחה ובכך לשפר משמעותית את הגלישה מעל הים עצמו.
השיקול נכון .השתחררתי מהזרימות היורדות, ורחוק מקו החוף בתוך הים, טרמיקה שמחזירה לי את הצבע ללחיים ומחזירה אותי למעגל גלישה למצדה.
פיינל גבוה מעל מצדה. השעה מתחילה להיות מאוחרת, אני כבר למעלה מ 7 שעות באוויר. אני מחליט לנסות לקצר טווחים ולקבל מענה אמיתי מתי באמת יגמר הדלק. התנעה נוספת באוויר והדאון מטפס.כל הזמן אני שומר את האופציה לחזור למנחת מצדה, אבל הכיוון למנחת ערד. אני מקווה שהחברים שיש לי בערד יצליחו לקנות ולהביא לי דלק מהר לשדה.
מד הדלק יורד מתחת לאפס, והמנוע ממשיך לספק את הסחורה. גובה 5,000 רגל בערד, אני פותח את מעטפת הגלישה שלי. יש לי את דימונה, שם הדלק יגיע מהר מאוד ומנחת בטוח ומסודר, עומר שדה טיסנים (לדעתי ברוח החזקה שיש לי אפשר להמריא) עומדת להיכנס למעטפת, לשדה תימן חסרים טיפה מ 2000 רגל.
אופטימי נשאר אופטימי כל עוד המנוע עובד. אני ממשיך לכיוון שדה תימן, המנחת בדימונה נמחק לי בגלל בסיס נבטים שתקוע באמצע, עומר בפנים, באר שבע חסר 600 רגל והמנוע מגמגם. אני מפעיל את משאבת הדלק, עוד כמה שניות של עבודה והמנוע אומר לי: לוסקי היקר זהו נתתי את כל שיש, הפרופלור נעצר.
בחינת מצב מהירה. עומר בפנים עם עודף קטן של 200 רגל, שדה תימן עם חוסר של 550 רגל.
מקווה לניסים וממשיך, הנתונים נשמרים בדיוק. אני מגיע לצלע בסיס לנחיתה בעומר, פיינל בגובה 100 רגל ונחיתה בשדה ליד עומר. כדי לחסוך בזמן תוך ריצת הנחיתה אני מסובב את הדאון 180 מעלות ובעזרת הרוח החזקה אני חוזר כברת דרך לנקודת התחלת השדה.
תודות ליגאל קפלן תוך זמן קצר הוא מגיע עם דלק. תודות לחשיבה קדימה יש לי שמן בתא המטען של הדאון תדלוק והמראה בשדה, 2.5 דקות מנוע ואני בטווח גלישה לשדה תימן.
מסקנות:
* צריך להכיר את ביצועי המנוע וכמות הדלק כדי להימנע מלחץ מיותר.
* כדאי מאוד להכיר שדות חרום ולתחזק אותם ברמת ביקור והכרות לאורך כל העונה.
* חייבים להכיר את ביצועי הדאון ולהבין היטב את המגבלות כמו רוחות יורדות לאורך 100 ק"מ ויותר של נתיב טיסה.
* צריך לכייל מכשור כך שנתוני הגלישה גבהיי הגעה לשדות יהיו אמינים ונכונים.
* לא ממליץ לדאונים עם מנוע חלש לבצע טיסה כזו דאון עם ביצועי מנוע חלשים לא היה מטפס בדרך חזרה דרומה.
* צריך להיות מיומן מאוד בטיסות מרחק.
תודות:
אברון, הבקרים הרבים והשונים שעזרו, שחר וארז שליוו, יגאל שיצא מיד לעזור, ותודה מיוחדת וגדולה ל"רוטקס" על המנוע הנפלא שאפשר לי לבצע טיסה מורכבת והחזיר אותי הביתה לא בעגלה.
(אשמח לקבל תגובות)
נחיתות רכות
לייבסיטי - בניית אתרים