נכתב ע"י אמיר שגב

יום רביעי, 6 באוקטובר היה היום שבו נסענו,חברי מערכת "מרקיע שחקים" לבסיס נבטים בעקבות הזמנת יחידת דובר צה"ל ליום צילומים לצלמי וכתבי תעופה מהארץ ומחו"ל.

מזג האויר היה בהיר וצלול ולאחר תדריך וקבלת תג אורח הובלנו באוטובוס של הבסיס לתחילת יום הצילומים . ה"דוגמן" הראשון היה מטוס שחף (סי-סקאן) של גף סיורי ים.מטוס זה ומטוסי הגף האחרים מבצעים סיורים מעל למים הטריטוראיליים של המדינה לגילוי חדירות עוינות,ביום ובלילה ובכל מזג אויר. המטוס שצילמו די ישן אך מבצע את מלאכתו בנאמנות.

 
 חיוך ממזרי... (צילום:אמיר שגב)
 
משם עברנו לליין מטוסי התדלוק של הטייסת הבינלאומית.קיבלנו לצילום את מטוס הראם מס' 248. מטוס זה יוצר בשנת 1970 כמטוס נוסעים לחברת התעופה האמריקאית TWA , הגיע ארצה בשנת 1983,הוסב לתדלוק ע"י התע"א, וכבר בשנת 1996 צבר 34,000 שעות טיסה.אכן מטוס ישיש שכוחו עדיין במותניו,ובתוכו המילה האחרונה בציוד התדלוק באויר.

(צילום:אמיר שגב) (צילום:יששכר רואס)
 
בהמשך,ולאחר היסוס קל בבחירת מטוס הקרנף המיועד לצילום, התקרבנו לליין הקרנף.שאון מנועי העזר הסילוניים של המטוסים העיד שפעילות אחזקה שוטפת מתבצעת עליהם ובתוכם,וזו הסיבה שהופעלו מנועי העזר,לאספקת מתח ומיזוג.הקרנף שצולם הוא מס' 435, גם הוא מטוס ותיק מדגם C-130H שהגיע ארצה בשנת 1976 וגם השתתף ב "מבצע יהונתן"  לשיחרור מאה וחמישה נוסעי מטוס ה"איירבאס" של חברת התעופה הצרפתית אייר פראנס שנחטף לשדה התעופה של אנטבה,בירת אוגנדה.המטוס היה מאד אטרקטיבי לצלמים, היות וגילו בקרב אנשי התחזוקה שטיפלו בו טכנאית יפהפיה וביקשו לצלמה עומדת על המטוס ועל הכנף....

במלוא הדרו (צילום:אמיר שגב) היפה והחיה (הקרנף) (צילום:יששכר רואס)
 
טייסת "נשר הזהב" היא טייסת קא"מ (קורס אימון מתקדם) המכשירה את בוגריה הטריים של מגמת הקרב של האקדמיה לטיס להטיס מטוסי F-16, וכל זאת בנוסף על משימותיה המבצעיות. בטייסת זו טס בשנה שעברה אסף רמון, בנו של אילן רמון ז"ל.אסף נספה כידוע, בתאונת טיסה במטוס נץ של הטייסת. המטוס ה"דוגמן",שרק אותו הורשינו לצלם היה נץ 109 שהופעל בתחילה ע"י טייסת הסילון הראשונה ובה כונה "סנפיר",וכשהוסבה הטייסת למטוסי ה"ברק",הועבר לטייסת נשר הזהב.

נץ 109 (צילום:אמיר שגב)
 
וכעת ל"אקשן"-ההמראות.
 
הטייסת המציגה של היום היא טייסת הכנף המעופפת. נלקחנו לנקודת תצפית שבה יכלו הצלמים לצלם את המטוסים בריצה על המסלול ובהמראה. לאחר שהמריא זוג המטוסים הראשון, החלו הצלמים ל"קטר" שהמטוסים רחוקים מידי ושהתמונות לא יצאו טובות. טלפון אחד למגדל הפיקוח - ולפתע החלו המטוסים הממתינים להסיע  אל עבר המסלול הקרוב אלינו, התייצבו כ-150 מטר מאיתנו, הטייסים פתחו מבערים והמטוסים רצו לכיווננו והמריאו ברעש מחריש אזניים .

נץ 996 בעמדת ההמראה (צילום:אמיר שגב) נץ 129 מסיע לעמדת ההמראה (צילום:אמיר שגב)
 
זה היה ממש קרוב,האדמה רעדה מתחתנו.חבל ששכחתי להביא את אטמי האזניים שלי.
 
מישהו גילה שמאחורינו , יוצא לטיסה נץ 107 הידוע, המטוס שהפיל הכי הרבה מטוסים במלחמת שלום הגליל,ואף השתתף במבצע "אופרה"-תקיפת הכור העירקי וכן אהוב הצלמים .שכנענו את ז' הקב"ט שליווה אותנו, חיכינו עוד כמה דקות ואכן, ה-107 התייצב עם בן זוגו בעמדת ההמראה לידנו, שוב פעם רעידת אדמה וצלצולים באוזניים, והמצלמה קלטה אותם מתרוממים לאויר כשלשונות אש מאחוריהם.

 נץ 004 ונץ 996 רגע לפני רעידת האדמה..(צילום:יששכר רואס)  נץ 260  באויר (צילום:יששכר רואס)
 
תם ונשלם, חצי יום עמוס בחוויות,מספיק כדי למלא את המצברים עד לפעם הבאה.

תמונות נוספות אפשר לראות בגלריה של אמיר שגב
כאן
ועוד תמונות אפשר לראות בגלריה של ידידנו יששכר רואס כאן

מערכת "מרקיע שחקים" מודה ליחידת דו"צ על ההזמנה לאירוע, ולמפקדת בסיס נבטים על האירוח למופת
.
כל התמונות במאמר זה הינן לאחר אישור הצנזורה הצבאית.
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

לייבסיטי - בניית אתרים