נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המסוק

דגם: CH-53A סי סטליון

יצרן: סיקורסקי, ארה"ב

מספר יצרן: 65-149

מספר צי: 154878
 

תולדות המסוק

המסוק התקבל ע"י נציגי חיל הים האמריקאי במפעל סיקורסקי שבסטראטפורד במדינת קונקטיקט ב-30 באפריל 1968, ושהה במפעל לצורך התקנות עד ל-20 במאי.
 
 המסוק כפי שצולם במאי 68 בבסיס התחזוקה של אויריית חיל הנחתים בצ'יינה לייק (Photo:J.Stalcup)

המסוק הופעל מה-10 ביוני 1968 ועד ה-30 ביולי 1968 - בבסיס ממפיס, על ידי משרד החימוש של הצי (ככל הנראה להתקנות חימוש שונות). לאחר מכן, מה-7 באוגוסט 1968 ועד ל-7 באוגוסט 1969 - בבסיס האחזקה של אוירית הצי בנורת' איילנד.

מה-11.8.69-6 בנובמבר 1974 הופעל בטייסת הנחתים HMH-363 "רד ליונס" בבסיס אווירית הנחתים סנטה אנה שבקליפורניה, וב-7 בנובמבר 1974

הועבר לביקורת בבסיס נורת' איילנד - שם שהה עד ל-8 בדצמבר 1974.

המסוק הוחזר לטייסת ב-20 בדצמבר 1974 והופעל על ידה עד ה-3 בנובמבר 1977.

ב-7 בפברואר 1978 הועבר לביקורת ביחידת השיפוץ בבסיס פנסקולה שבפלורידה ושהה שם עד ל-22 במרץ 1978.

המסוק הוחזר לטייסת ב-25 במרץ 1978 והופעל על ידה עד ה-31 במרץ 1978.

הועבר לבסיס פוטנמה ב-2.3.79 ולטייסת HMH-361 "פליינג טייגרס"בבסיס אוירית הנחתים טוסטין שבקליפורניה ב-30.11.79

הועבר לבסיס פנסקולה ב-2.11.80 ושהה שם עד ה-18.11.80.הוחזר לטייסת באותו יום.

הועבר לטייסת HMH-462 "הבי האולרס" באותו בסיס ב-1.12.80.

הועבר לבסיס פנסקולה ב-11.3.81 וחזר לטייסת,שהיתה בבסיס טוסטין שישה ימים אחר כך.

הועבר לטייסת HMH-363 ב-1.12.81 ובאותו יום הועבר לטייסת HMH-361 בבסיס טוסטין.

ב-13.8.83 עבר עם הטייסת לבסיס פוטנמה באוקינאווה ושם הועבר לטייסת HMH-462 ב-1.12.83.הטייסת חזרה לבסיס טוסטין ב-4.1.84 והפכה לחלק מלהק 16.

ב-19.2.84 הועבר לבסיס פנסקולה ושם שהה עד 10.8.84.הוחזר לטייסת ב-13.8.84.

הטייסת עברה לבסיס פוטנמה ב-27.11.84 ושם המסוק הועבר לטייסת HMH-363 בתאריך 1.12.84.הטייסת עברה לבסיס טוסטין ב-1.12.84 וחזרה לפוטנמה ב-6.8.85.הטייסת חזרה לטוסטין לאחר 3 חודשים בדיוק.

ב-1.12.85 המסוק הועבר לטייסת HMH-361 בפוטנמה,וזו עברה לטוסטין ב-8.5.86.

ב-15.12.86 הועבר לטייסת HMH-462 בבסיס פוטנמה,וזו עברה לטוסטין באותו יום.

ב-12 ביוני 1987 יצא משירות והועבר לאחסנה בבסיס דייויס מונת'ן באריזונה ב-18 ביוני 1987.

בשנת 1991 הועבר לבסיס התחזוקה של חיל הים בפנסקולה לשם החזרה לכשירות טיסה.
 
המסוק הגיע לח"א הישראלי  ב-16 בספטמבר 1991 כחלק מקבוצת מסוקי יסעור מעודפי חיל הנחתים האמריקאי שהועברה לישראל כמתנת ממשלת ארה"ב כאות תודה על התאפקות ממשלת ישראל בזמן מבצע "סופה במדבר".

המסוק נקלט בטייסת דורסי הלילה וניתן לו מספר הזנב 885. המסוק הופעל במשימות תובלת לוחמים ומשימות אחרות ולאחר מכן שופץ ושודרג לדגם יסעור 2000, ועקב כך שונה מספר הזנב ל-985.עם חזרתו לטייסת לאחר השידרוג ניתן לו הכינוי "קונדור". המסוק יצא משירות בתחילת שנות ה-2000 עקב החלטת מטה לצימצום סד"כ מסוקי היסעור ושימש כמקור לחלקי חילוף.

עקב התרסקות מסוק יסעור 046 ברומניה, הוחלט להחזיר את יסעור 985 לשירות. הוא שופץ ביחידת האחזקה האוירית של חיל האויר, שודרג לרמת יסעור 2025 וחזר לשירות בפברואר 2012.

 
יסעור 985 ביום החזרתו לטייסת לאחר ההסבה.צולם במפעל מת"א ירושלים של התעשיה האוירית (באדיבות יובל לפיד)
   לאחר הפרישה...(צילום:Shpitzfire)
יסעור 985 לאחר השיפוץ
התמונות באדיבות עפר צידון
לייבסיטי - בניית אתרים