נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: C-2/RF

יצרן: התעשיה האוירית

מספר יצרן: 47

שני כפירי הצילום, 451 ו-419 של טייסת התוכי המנפץ בטיסה מעל לנגב (Photo couresty Mauritz Even )

תולדות המטוס :

המטוס החל את שירותו בחיל האויר כמטוס קרב דגם C-2 בטייסת הקרב הראשונה. הועבר לחטיבת בדק מטוסים של התעשיה האוירית ובה בוצעו בו שינויים שהפכו אותו למטוס סיור-צילום.כשעל ההסבה מפקחת קבוצת התכנון של רס"ן שמואל מנור ז"ל, מענף תיכון אוירונאוטי במפקדת ח"א, שגם תיכננה אותה.

ההסבה כללה את השינויים הבאים:


*הסרת התותחים.
*העברת המערכות הנמצאות בחרטום המטוס אל החלל שנוצר עם הסרת התותחים.
*התקנת פנל שחור ומרובע בחרטום המטוס, כנראה מערכת ניווט כל שהיא.
*העברת חיווט חשמלי מהמערכות בסעיף 2 אל חלקו הקדמי של המטוס. החיווט נותב בגוף המטוס, דרך החלל המיועד לקני התותחים בצד ימין ושמאל, אולם בשל חוסר נפח פנוי בחלק הגוף הקדמי היה צורך
 לנתב את החיווט חיצונית, ולצורך כך הורכב חיפוי מיוחד מעל לועי התותחים וצינור החיווט יוצא מחלקו האחורי של החיפוי ופונה בזוית ישרה כלפי מרכז הגוף ופונה שוב בזוית ישרה קדימה לכיוון חרטום 
 המטוס.
*התקנת שתי מערכות אזהרה מפני נעילת מכ"מ (Radar Warning Reciever) משני צידי הגוף הקדמי. מערכות אלו מותקנות בחרטום מטוס הכפיר
 הרגיל אך בשל הרכבת חרטומי הצילום נוצר הצורך לשנות את מיקומן.
*מכיוון שמדובר במטוסי צילום, סביר להניח כי בתא הטייס הותקנו מערכות אויוניקה הנחוצות למשימות צילום.

סביר להניח כי בתא הטייס הותקנו פנלים יעודיים לבקרת מצלמה ואורך סרט, הכנסת נתונים למצלמה, בדיקת מצלמה ופנל מנורות אזהרה למצלמה,כל זאת על חשבון 80% מנפח קופסת בקרת החימוש של המטוס,ממנה נותר רק פנל טילים קטן.
מטוסי הכפיר לצילום נשאו חמש מערכות שונות לצילום אוירי, כשלכל מערכת חרטום יעודי משלה. ארבע המערכות עברו ממטוסי השחק ואילו החמישית היא שיפור של אחת ממערכות אלו. חרטומי הצילום שעברו ממטוסי השחק הם:חרטום "מושל", חרטום "תרמיל", חרטום "שפורפרת" וחרטום "צניעות".בשנת 1986 נכנס לשירות חרטום מסוג "צניעות משופר" שהיווה שיפור של חרטום ה"צניעות".

חרטום ה"צניעות משופר" מורכב משני חלקים:

מקטע גלילי המשמש לאיחסון המצלמה והמערכת לשמירת תנאי הסביבה כגון קירור ע"י אויר ממוזג שנפלט מתא הטייס.זהו חלק ארוך הכולל את ההתקנות לדפינת המצלמה ושני צינורות איוורור העוברים לאורכו מצידו הימני אל המקטע הקדמי והמזרימים אויר למערכות לשמירת תנאי הסביבה בחרטום הצילום וסביב לחלונות הצילום. בחלק זה מותקנים פתחי שירות רבים המשמשים לתחזוקת המצלמה והחלפת סרטי הצילום. זהו המקטע שהועבר מחרטום "צניעות" מקורי.

מקטע קדמי המכיל את חלון הצילום. יחודו של מקטע זה שהוא מורכב מחרטום חרוטי המסתובב בעזרת גלגלי שיניים בהתאמה עם מכלול עדשות המצלמה, ובכך נחסך הצורך בהתקנת חלונות נוספים בצידי החרטום המסבכים את מבנה החרטום בצורה ניכרת. בכך גם נפתרה בעית ה"צילום העצמי" שהיתה בחרטום ה"צניעות" המקורי. על גבי המקטע הקדמי קיימים סימנים לציון זויות סיבוב החרטום. הסימונים בוצעו כהכנה לטיסות הניסוי של המערכת, כדי להקל על פיענוח הצילומים שבוצעו ע"י מטוס מלווה. כנראה עקב ייחודיות הסימונים הללו, הם נשארו ע"ג החרטומים עד היום. קיימים שני חרטומים זהים בעלי מספרים 01 ו-02.

מטוס הכפיר 451 וכן תאומו, כפיר 419 , הופעלו בתחילה ע"י טייסת הקרב הראשונה , לאחר מכן ע"י התוכי המנפץ,  ולבסוף  ע"י טייסת עוף החול.

מטוס 451 עם חרטום ה"צניעות משופר" נמצא בתצוגה במוזיאון חיל האויר בסמלי טייסת "התוכי המנפץ" שהפעילה אותו  וכן עם השם "פריזמה".

 
כפיר 451 "פריזמה" במוזיאון ח"א נושא חרטום צילום "צניעות משופר"
כפיר 451 בתצוגה, מסדר כנפיים בחצרים, יוני 2009 (צילום: אמיר שגב)
מבט מקרוב על חרטום הצילום (צילום: אמיר שגב)


תודתנו לשריאל שטילר ולדוד מרנין על עזרתם בכתיבת מאמר זה



 
לייבסיטי - בניית אתרים