נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם: C-1 גדרות/F-21A

יצרן: התעשיה האוירית, ישראל

מספר יצרן:35

תולדות המטוס:

המטוס נקלט בטייסת הצרעה ולאחר מכן הועבר לטייסת העמק. תוך כדי שירות בטייסת הועבר לליין שינויים שנפתח במוסך כפיר בטייסת התחזוקה ברמת דוד,שם בוצעו בו שינוי גדרות ושינוי מוץ נורים והוחזר לטייסת. לאחר שהחלו להיקלט בטייסת מטוסי הכפיר C-2 הועבר לטייסת מרכז המדינה.
 
כפיר 742 לאחר המראה (באדיבות רענן וייס) ולאחר נחיתה ברמת דוד (באדיבות רענן וייס)
 
 מחולץ לאחר שירד מהמסלול בתאונת נחיתה

בעקבות החלטת מפקדת הצי וחיל הנחתים האמריקאי לשדרג את יכולות טייסות ביום האוייב שלו (Agressor) הועברה פנייה לממשלת ישראל להחכרת מטוסי כפיר לשימוש הצי והמרינס כדי לדמות מטוסי מיג 21, עד לקבלת מטוסי F-16N שהוזמנו בחברת ג'נרל דיינמיקס. ממשלת ישראל נענתה בחיוב לבקשה.

בעקבות זאת הועברו לשיפוץ בתעשיה האוירית מטוסי טייסת מרכז המדינה . המטוס הועבר  באפריל 85 לטייסת VF-43 של חיל הים האמריקאי בבסיס אושאנה תחת הכינוי האמריקאי F-21A, קיבל שם את מספר הצי Bu.163306,את המספר הסידורי  999742 ,נשא את הקוד "12" על חרטומו ושימש לאימון טייסי הצי כמטוס ביום אוייב.

מספר נתן סגל, שניהל את פרוייקט החכרת הכפירים מטעם התעשיה האוירית:
 
זה המטוס היחיד שעבר תאונה רצינית בשירות הצי: המטוס הגיע ב-11 בנובמבר 87 במבנה של 4 מטוסים ,כמספר 4 , לביצוע נחיתה בשדה KEY WEST  בפלורידה. ראות גרועה ביותר (בפיינל ,הטייס לא ראה את הקצה הרחוק של המסלול בגלל גשם חזק שירד באותו זמן). לפי נוהלי הצי והחלטת המוביל , מספר 4 נוחת ראשון ! לטייס היו מספר שעות טיסה ספורות על הכפיר לאחר שחזר ימים מספר  לפני האירוע מקורס העברה בח"א בארץ. לאחר הנגיעה במסלול הרטוב ,עם ראות מצומצמת וללא ניסיון על הכפיר, הוא נזרק ללא שליטה לצד המסלול , לתוך האגם המלוח .מה שעצר את המטוס משקיעה טוטלית , היו שיחי המנגרובים שצמחו בצידי המסלול ובתוך המים הקרובים למסלול .
 
המטוס בתצוגה ביום פתוח בבסיס אושאנה  מפקדה השני של טייסת VF-43, קומנדר בורגרן, נקשר בתא הטייס של כפיר 999974 ע"י מכונאי מקומי, שכיר של חברת IAS שתיחזקה את הכפירים בארה"ב (באדיבות נתן סגל)
המטוס עצר סופית לאחר ששבר את כן נסע הקדמי וב-180 מעלות לכיוון הנחיתה המקורי. הטייס יצא מבולבל אבל ללא פגע (חוץ מהגאווה המקצועית).יתר המטוסים "הלכו סביב " ונחתו בבסיס של חא"א. המטוס נשאר במים המלוחים עוד כ-24 שעות עד שהביאו מנוף ימי . בבסיס המבצעי ביותר של הצי (– 80 מייל מקובה) לא היה מנוף חילוץ שמיש !

כפיר 12 הוחזר מפורק (גוף ,כנפיים, מנוע) לבסיס הבית של הטייסת באושאנה  שבווירג'יניה ביץ' , ומאוחר יותר הוחזר לארץ . הצי שילם פיצויים, אבל למרות השקעה רבה בניסיון לנקות את השיתוך ולשפץ את המטוס , לא ניתן היה להחזירו לטיסה. # 12 הינו הכפיר היחידי שניסה (ללא הצלחה) להיות צוללת!!!
 
 
 
 המטוס בתעשיה האוירית (צילום:נעם מנשה)

 תודתנו לנתן סגל על העזרה בחומר ובתמונות

לייבסיטי - בניית אתרים