נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס


דגם: כפיר "גדרות" / F-21A

יצרן: התעשייה האווירית

מספר יצרן: 04

תולדות המטוס

זהו אחד ממטוסי הכפיר הראשונים שיוצרו. הוטס במסגרת טייסת הקרב הראשונה והועבר לטייסת העמק בתאריך 28.7.77. בתקופת הפעלתו בטייסת הועבר לטייסת התחזוקה ברמת דוד לביצוע רטרופיט שכלל בין היתר התקנת כנפונים מעל לכונסי האויר,התקנת גדרות משני צידי החרטום והתקנת מערכת מוץ/נורים במקום מצלמת התקיפה שבמיכל הסוט התחתון.כשהחלה הטייסת לקלוט את מטוסי הכפיר C-2 החדשים, הועבר לטייסת מרכז המדינה.

כפיר 750 של טייסת הקרב הראשונה נוחת בחצור (באדיבות רענן וייס)

בעקבות החלטת מפקדת הצי וחיל הנחתים האמריקאי לשדרג את יכולות טייסות ביום האוייב שלו (Agressor) הועברה פנייה לממשלת ישראל להחכרת מטוסי כפיר לשימוש הצי והמרינס כדי לדמות מטוסי מיג 21, עד לקבלת מטוסי F-16N שהוזמנו בחברת ג'נרל דיינמיקס. ממשלת ישראל נענתה בחיוב לבקשה.

בעקבות זאת הועברו לשיפוץ בתעשיה האוירית מטוסי טייסת מרכז המדינה ובחודש יולי 1987המטוס הועבר לטייסת VMFT-401 של חיל הנחתים האמריקאי בבסיס יומה שבאריזונה תחת הכינוי האמריקאי F-21A, קיבל שם את המספר 999750 ואת הקוד "10" ושימש לאימון טייסי המרינס כמטוס ביום אוייב.

כפיר F-21A  קוד "10" של חיל הנחתים נוחת בבסיס יומה

לאחר שמצאי טייסות ביום האוייב של הצי החל להתמלא במטוסי F-16N, הוחזרו מטוסי הכפיר שהיו בשירות הצי ארצה ולאחר שהועברו מטוסי F-5E/F מעודפי חא"א לחיל הנחתים הוחזרו בספטמבר 1989 גם מטוסי הכפיר שהיו בשימוש חיל הנחתים.המטוס הועבר לאחסנה בבסיס עובדה.
לייבסיטי - בניית אתרים