נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס
 
דגם: P-51D-25-NA מוסטנג
 
יצרן: נורת' אמריקן, ארה"ב
 
מספר יצרן: 122-38667
 
מס' חא"א: 44-72208
 
 
תולדות המטוס
 
המטוס הוטס במלחמת העולם ה-2 ע"י סגן אמידיו "דאגו" בלנטה מטייסת הקרב ה-370 של להק הקרב ה-559 מבסיס איסט רת'אם בבריטניה, סומן בקוד CS-C וכונה ע"י טייסו "Delectable". מיומן הגיחות של המטוס עולה בין היתר שביום ה-13 באפריל 1945 השמיד בלנטה במטוס זה שמונה קטרים וגרם נזק לעוד שלושה, בגיחה מעל גרמניה.
 
לאחר המלחמה נמכר המטוס לחיל האויר השוודי וסומן במספר הסידורי 26014. הוא הופעל ע"י כנף 16 וסומן באות הקוד "L". נמכר לישראל עם מטוסים נוספים והגיע בטיסה לתל נוף ולבסיס האחזקה האוירית 22 ב-4 במאי 1953 כשהוא נושא מספר פיקטיבי 2364. הופעל בטייסת הקרב הראשונה ולאחר מכן בטייסת הכנף המעופפת. יצא משירות  בפברואר 1955 ולאחר כמה שנים הועבר כמתנת חיל האויר לקיבוץ פלמחים והוצב שם במגרש משחקים.

מוסטנג 26014 של ח"א המלכותי השוודי בטיסה (Photo:Cold Gustafsson) המטוס בתצוגה בחצור בשנות ה-50 (באדיבות אלכס יופה)
 
אספן המטוסים הבריטי ובעל מוזיאון התעופה בדקספורד רובס למפלו רכש את גרוטאת המטוס והעביר אותה לאנגליה יחד עם עוד כמה מטוסים ישנים בדצמבר 1976. בשנת 1980 נמכר המטוס לנואל רובינסון ולדייויד לייט שהחלו בפרוייקט השיחזור בשדה התעופה בטיס-סייד. הם ביצעו סקר נזקים ומצאו בין היתר שהכנפיים רקובות ואינן ניתנות לשיקום, לכן השתמשו בכנפיים ממטוס מוסטנג 43 שהועבר גם הוא לבריטניה. הם רשמו את הפרוייקט במנהל התעופה המלכותי הבריטי ב-5 בדצמבר 1995 וקיבלו אות קריאה G-LYNE. פרוייקט השיקום הועבר לדארלינגטון שליד טיס סייד, ולבסוף נמכר לג'רמי פורטר מהעיר מונטגומרי שבאילינוי בנובמבר 2001. החלקים הועברו לארה"ב ב-29 בנובמבר 2001.
 
פורטר המשיך בשיקום ואף רשם אותו במנהל התעופה הפדרלי תחת אות קריאה N51JY ב-10 ביולי 2002 אך גם הוא "נתקע" והציע את הפרוייקט למכירה ע"י חברת קורטסי איירקרפט סיילס . הפרוייקט נמכר בשנת 2006. אות הקריאה בוטל. נרשם מחדש תחת אות קריאה N514L בתאריך  13 בינואר 2010 ע"ש חברת סנטרליין הולדינגס. שיפוץ הגוף הסתיים בשנת 2011. תמונות משיפוץ המטוס אפשר לראות כאן 
 
חלקי המטוס כפי שצולמו ע"י ג'רמי פורטר
 

 

לייבסיטי - בניית אתרים