נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס
 
דגם: P-51D-20-NA
 
יצרן: נורת' אמריקן,ארה"ב
 
מספר יצרן 122-31718
 
מס' חא"א:44-63992
 
תולדות המטוס:
 
התקבל ע"י הזרוע האווירית של צבא ארה"ב בתאריך 18 בדצמבר 1944 תחת מספר סידורי 44-63992. הוא סופק רשמית לצבא רק בתאריך 1.2.45. משך הזמן הארוך שעבר בין קבלתו לאספקה, מעיד כנראה שלמטוס אירעה תאונה כל שהיא אצל היצרן או שבעת טיסות הניסוי והכיול התגלו בעיות ותקלות שדרשו תיקון. כאן המקום להסביר שבימים ההם, לכל מטוס של הזרוע האווירית של צבא ארה"ב שלו אירעה תאונה, מולא טופס דיווח תאונה שנקרא Form 14. לגבי מטוס זה לא נמצא טופס כזה אך דבר זה הוא הגיוני מאחר והמטוס עדיין לא סופק רשמית לצבא כשהתאונה קרתה.

המטוס עזב את שערי מפעל נורת' אמריקן באינגלווד שבקליפורניה בתאריך 7.2.45 והוטס לבסיס ניוארק שבניו ג'רסי בחוף המזרחי. העברה זו נמשכה 4 ימים ו-10 שעות טיסה. לפי הרישומים, המטוס שהה בניוארק כ-3 שבועות, דבר שיכול להעיד על תאונה נוספת (אך שוב לא נמצא טופס דיווח), או על תקלה שחזרה ושדרשה אחזקה נוספת. לבסוף המטוס פורק, נארז, הועמס על אוניה שיצאה לבריטניה בחמישי למרץ והגיעה לשם בין ה-17 ל-19 במרץ 1945.

המטוס הועבר למצאי ח"א ה-9 של הזרוע האווירית של צבא ארה"ב בבריטניה ב-25.3.45. הזמן הממוצע שמטוס שהה בבסיס ההעברה לפני שסופק לטייסות היה אז בין 28 ל-35 יום. זה אומר שהמטוס היה מוכן להצבה בטייסת בין השני לתשיעי באפריל 1945.

ב-10 באפריל 1945 הועבר המטוס למצאי פיקוד התובלה השמיני בבסיס ווארטון כשבספריו רשומות 21 שעות טיסה, אך לא הוצב לשום טייסת קרוב לוודאי מפני שהמלחמה הייתה בשלבי סיום והטייסות היו מלאות.
המטוס נמכר לח"א השוודי והיה כלול בקבוצה הראשונה של 46 מטוסים שנמכרו לשוודיה תחת שם הצופן "פרויקט בלונדי". המטוסים הוכנו לטיסה ע"י BAD-2 בווארטון/יחידה 582 , ביצעו טיסת ניסוי בת שעתיים והוטסו לשוודיה ע"י טייסים ח"א האמריקאי שזה עתה גמרו סבב שירות מעבר לים או עמדו לסיים סבב זה, והיו מלווים במפציץ B-17 כעזר ניווט.

המטוס הגיע לברומה בתאריך 13.4.45, הורכב ונכנס לשירות ח"א המלכותי השוודי בתאריך 23.4.45 תחת מספר סידורי Fv26020 בטייסת השנייה בכנף F16 שהיתה מוצבת בבסיס ליד אופסלה. למטוס ניתן מספר הכנף וקוד "A" בכחול. בשנת 1952 הועבר לטייסת הרביעית בכנף F8 בבסיס ברקארבי צפונית לשטוקהולם. סומן במספר הכנף וקוד (לא ידוע) בירוק.
 
מוסטנג 26020 בחיל האויר השוודי. צולם בשנת 1948

בשנת 1952 חתמה ממשלת ישראל עם ממשלת שוודיה על חוזה מספר MA H A68:6/52 למכירת 25 מטוסי מוסטנג במחיר של 15,350 דולר ליחידה. המטוס הועבר באוקטובר אותה שנה לכנף F16, שם בוצעה לו ביקורת 100 שעות, נצבע עליו סמל ח"א הישראלי וקוד מסדרה 35xx, ובדצמבר הוטס ע"י הטייס השוודי בו איובן בנתיב אופסלה-וונסטדורף (גרמניה)-ליון-רומא-אתונה-קפריסין-תל אביב. בעת שנמכר צבר המטוס 31 שעות טיסה. בסך הכל טס המטוס בח"א השוודי 8 שעות ו-6 דקות בלבד, ובסך הכל 29 שעות!

המטוס הופעל בחיל האוויר בטייסת 105 ולאחר מכן בטייסת 116 בין היתר גם במבצע סיני, בו ביצע 4 גיחות תקיפה וביניהן תקיפת מוצבי המצרים באבו עגילה. יכול להיות גם ששימש כגורר מטרות עד הוצאתו משירות.
מוסטנג 54 ברמת דוד מוסטנג 54 כפי שצולם עם הגיעו לטייסת הכנף המעופפת בתל נוף באפריל 56

בנובמבר 1964 פנתה האגודה השוודית להיסטוריה תעופתית לממשלת ישראל בבקשה לקבל מטוס מוסטנג מעודפי חיל האוויר לצורך תצוגה. מטוס 54, שעמד עד אז בתעשייה האווירית פורק, נארז בארגזי עץ, הועמס על האוניה "ספוראדס" בנמל חיפה והגיע לנמל גוטנבורג בבוקר ה-7 לינואר 66. הארגזים נפרקו והועברו לכנף F9 בבסיס סאווה מצפון לגוטנבורג ושם הוא הורכב.
 
 המטוס מגיע מישראל לבסיס סאווה  לאחר ההרכבה
בשנת 1966 הועבר לאוסף ההיסטורי של ח"א השוודי בכנף F3 בבסיס מאלמסלאאט (לינקופינג-מאלמן), נצבע בצבעי וסמלי ח"א השוודי, ובמספר הכנף וקוד הזיהוי "C" באדום. מאפריל 1984 הוא נמצא בתצוגת הקבע של מוזיאון ח"א השוודי בלינקופינג
בתצוגה בבסיס מאמסלאאט בתצוגה במוזיאון ח"א השוודי (Photo:Lars Henriksson)
 

 

לייבסיטי - בניית אתרים