נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: מטאור NF.MK.13

יצרן: גלוסטר, בריטניה

מספר יצרן: 5616

תולדות המטוס

מטוס זה הופעל כדגם NF.MK.11 לקרב לילה תחת מספר זנב WM366 ע"י טייסת 219 של חיל האויר המלכותי הבריטי מבסיס כברית שבמצרים מה-23 בפברואר 1953 ועד ה-1 בספטמבר 1954, מועד יציאת ח"א המלכותי ממצרים. המטוס הועבר לבריטניה יחד עם יתר מטוסי הטייסת והועבר ליחידת ניסויי החימוש של ח"א המלכותי בבוסקומב-דאון.

בשנת 1956 אישרה ממשלת בריטניה מכירה של שישה מטוסים מדגם NF.MK.13 לקרב לילה לישראל. המטוסים הועברו מבסיס האחסנה שלהם למפעל חברת ארמסטרונג וויתוורת' בביטסוול ושם שופצו והוסבו לדגם 13. המטוס הועבר ארצה בטיסה ע"י טייס בריטי ב-5 בספטמבר 1956 כשהוא נושא על גופו את אות הקריאה 4X-FNA ואת המספר הסידורי 2156. המטוס נחת בשדה התעופה בלוד והועבר ע"י טייס של ח"א לחצור, ולאחר כמה ימים הועבר לבסיס רמת דוד שם נקלט בטייסת הסילון הראשונה.
 
בטיסה בשמי העמק (באדיבות רענן וייס)

המטוס נקלט בטייסת העטלף שהוקמה ב-9 באוגוסט 1956 והוחזק בכוננות ליירוט לילה. ב-28 באוקטובר 1956 בשעה 20:00 הוזנק המטוס למבצע "תרנגול" ובו הצוות המבצעי היחיד של הטייסת: צ'אטו צידון והנווט אלישיב ברוש.
 
(באדיבות רענן וייס)

על המבצע שבו הפיל צ'אטו מטוס מצרי אפשר לקרוא כאן.
 
(באדיבות רענן וייס)

כשהגיעו מטוסי הווטור לטייסת הועברו מטוסי המטאור לקרב לילה לטייסת ראש הנמר ובהדרגה הוצאו משירות. גרוטאת מטוס זה הועבר למוזיאון התעופה בלאשאם שבבריטניה שם הוא שוחזר בעזרת חלקים ממטוסים אחרים ע"י ה-SWWAPS (האגודה לשימור מטוסי מלחמת העולם ה-2). על כך אפשר לקרוא כאן

מיקום נוכחי:

מוזיאון התעופה ב-לאשאם, בריטניה
 
לייבסיטי - בניית אתרים