נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:מיסטר IVA
 
יצרן:דאסו,צרפת
 
מספר יצרן:171
 
תולדות המטוס:
 
המטוס הגיע ארצה בקבוצת המיסטרים הראשונה שהועברה במסגרת מבצע "סיזאר" במאי 56 ונכנס לשירות טייסת הקרב הראשונה בחצור. בעת טיסת ההעברה נשא את הקוד 6641. מספר הזנב המקורי שניתן לו היה 59 והוחלף במספר 29 ביולי 56.
 
כשנסגרה טייסת הקרב הראשונה כטייסת מיסטר בשנת 1961 לקראת קליטת מטוסי השחק, הועבר עם יתר מטוסי הטייסת לטייסת הכנף המעופפת בתל נוף, שבמסגרתה הוטס במלחמת ששת הימים ובמלחמת ההתשה. בעת מבצע "מוקד" לתקיפת בסיסי חילות האויר הערביים עם פתיחת מלחמת ששת הימים ב-5 ביוני 67 הוטס ע"י סגן נדב ישראלי בגל הראשון של המבצע לתקיפת בסיס ח"א המצרי פאיד.מעיון בהיסטורית האחזקה שלו עולה כי ב-1 בנובמבר 63 היו רשומות בספריו 899:35 שעות  טיסה.
 
המטוס יצא משירות כשנסגר מערך המיסטר בחיל האויר ב-18 במרץ 71, אוחסן בתל נוף ולאחר מכן הועבר כמתנת ח"א לקיבוץ דפנה והועמד בגן שעשועים בקיבוץ כאנדרטה לזכר בן הקיבוץ פ"ט עודד קוטון שנהרג בהתרסקות מטוס פוגה בכינרת במאי 62, וכן כאטרקציה לילדי הקיבוץ ולמבקרים.

מטוס המיסטר בקיבוץ דפנה (צילום:אורן רוזן, יוני 2006)

עקב מצבו, החליטה מזכירות הקיבוץ בינואר 2011 למכור את המטוס לסוחר מתכות.זה שלח את אנשיו והם הפרידו את חלקו האחורי של המטוס מגופו כהכנה לפינויו. אחד מבני משפחתו של קוטון ראה את הנעשה, ובני המשפחה התקשרו ליעקב טרנר,מנהל מוזיאון ח"א. בעקבות התערבותו הופסק הפירוק ובוטלה המכירה והמטוס יועבר  למוזיאון ושם,לדברי  אמצעי התקשורת,יורכב וישופץ.

בספטמבר 2015,לאחר שעירית הוד השרון החליטה לקרוא לכיכר ש
הוקמה בצומת הנשיאים-סוקולוב כחלק מפרויקט הרחבתו של ציר סוקולוב וחיבורו לכביש 531 "כיכר הטייסים והנווטים",יצאה משלחת מהעיריה לביקור במוזיאון חיל האויר,שהעקבותיו הוענקו לעיריה עמדת כיבוי,מדחף וחלקו האחורי של מטוס מיסטר 29. הפריטים נצבעו והועמדו בכיכר.

זנבו של מיסטר 29 בכיכר הטייסים והנווטים בהוד השרון (באדיבות עידו רז)


 
 
לייבסיטי - בניית אתרים