נכתב ע"י אמיר שגב

מספור המטוסים בחיל האוויר הישראלי עבר כמה וכמה שיטות, החל מקום המדינה ועד ימינו אנו. בתקופת מלחמת העצמאות סומנו המטוסים בצירוף של אות עברית ומספר (למשל מטוס הסיבי שסומן ב-61). בנובמבר 1948 עבר חיל האוויר לשיטה של ארבע ספרות, כאשר שתי הספרות הראשונות מסמנות את סוג המטוס ושתי האחרונות את מספרו הסידורי בתוך קבוצת המטוסים. מאוחר יותר עברו לשיטה של שתי ספרות כך ששתי הספרות הראשונות מושמטות מהמספור על המטוס (אך קיימות במסמכים). כאשר הגיעו מטוסי הקרב הסילוניים, החלו שיטות מספור חדשות ועל כך המאמר. בהמשך אסקור את מספורי מטוסי הקרב השונים, ונראה כיצד לעתים אפשר לזהות את סוג המטוס רק בעזרת מספר הזנב שלו.

מטוסי המטאור
המטאור היה מטוס הקרב הסילוני הראשון שנכנס לשירות חיל האויר.חיל האויר רכש בסך הכל 36 מטוסים מהדגמים הבאים:
דגם T.MK.7 לאימון ו-T.MK.7/8 לאימון שכונו "שבע וחצי"  סומנו בתחילה במספר דו ספרתי עם הקידומת א' (אימון). מאוחר יותר הושמטה האות א' ממספר המטוס (מס' זנב 13-23)
דגם F.MK.8 לקרב סומנו  במספר דו ספרתי (מס' זנב 01-11)
דגם FR.MK.9 לסיור סומנו במספר דו ספרתי (מס' זנב 31-37)
דגם NF.MK.13 לקרב לילה סומנו במספר דו ספרתי (מס' זנב 50-59)
 
מטאור 52 בטיסה (באדיבות רענן וייס)

מטוסי האורגן, המיסטר והסופר מיסטר (סמב"ד)
מטוסי האורגן, המיסטר והסמב"ד היו הומוגנים, היינו כל המטוסים היו חד מושביים ומדגם אחד. מאחר ומספר המטוסים מכל סוג לא עלה על מאה, המטוסים סומנו במספר דו ספרתי, כאשר הספרור אינו עוקב על מנת למנוע מעקב מדוייק אחרי הסד"כ.
לעתים, נוספה ספרה נוספת לחלק מהמטוסים, שוב - ע"מ למנוע מעקב אחרי הסד"כ. קיימות תמונות של לפחות 11 מיסטרים עם קידומת "1", ומעט תמונות של מיסטרים בקידומות2,3,4,6,ו-7, וברוב התמונות נראים מטוסים הנושאים מספר בן שלוש ספרות יחד עם מטוסים הנושאים שתי ספרות, כך שברור שלא כל המטוסים נשאו מספר בן שלוש ספרות, וגם אלה שנשאו - הורדה מהם קידומת זו מאוחר יותר. בתמונות המצורפות (צולמו ב-1968) אפשר לראות מבנה וליין מעורבים של מטוסים עם שתי ספרות ושלוש ספרות גם יחד. במקרים רבים הורדה הספרה השלישית בשלב מאוחר -  מיסטר 35, צולם כ-"135" במטס לכבוד מלחמת ששת הימים, אולם בספר הטייסת יש תצלום שלו כ-"35" באפריל 1971.
 
 
ליין ומבנה מעורבים של מטוסים דו ותלת ספרתיים
(ספר טייסת "הכנף המעופפת")

 
מטוסי האורגן שמרו כל תקופת שירותם על מספריהם המקוריים למעט "כוכבי" תצוגות (שסופררו בקידומות משתנות של 1 עד 5), וכך מטוס הסמב"ד. שני יוצאי דופן (למעט "כוכבי תצוגות" בקידומות 1,3,6 ו-7) היו סמב"ד 96, שמספרו היה 096, וסמב"ד 09, שהפך ל-909, אולי בשל היותו המטוס הראשון שהוסב למנוע ה-J52 במסגרת פרוייקט ה"סער".
 
סער 80 לאחר המראה (באדיבות רענן וייס)
 
אורגן 88 בהמראה (באדיבות רענן וייס)

 
מטוסי הווטור
שלושה דגמים של מטוסי הווטור שירתו בח"א: A החד מושבי לתקיפה, BR הדו מושבי לצילום, ו-N ללוחמת לילה. כל מטוסי הווטור נשאו מספר דו ספרתי, כאשר מטוסי ה-A נושאים מספרים אשר מתחילים ב-0, 1 או 2, ומטוס בודד אחד זכה למספר 30; מטוסי ה-BR זכו למספרים דו ספרתיים כאשר הספרה הראשונה היא 3; ומטוסי ה-N נשאו מספרים דו ספרתיים בסדרת ה-6, כאשר מטוס אחד נושא מספר בקידומת 7, הלא הוא 70 "פנטומס" העומד במוזיאון ח"א כיום.

גם כאן, ככל הנראה אחרי מלחמת ששת הימים,  הוספה בחלק מהמקרים ספרה שלישית. לדוגמה ראו בתמונה מטה את מטוס 17 נושא את המספר 517, (כאשר רואים בבירור שהספרה 5 נצבעה באופן שונה מהספרות 17).  גם למטוס 05 יש תמונה דומה. מטוסים אחדים  (26,62) נשאו את הספרה "1", ואילו אחרים (10) נשאו את הספרה "2".  באופן מפתיע, קיימת גם תמונה של ווטור 11 בו הוספה הספרה "6" לאחר המספר (כך שמספרו היה 116), וגם שם ניכרת הצביעה הלא תואמת את הצביעה המקורית.
 
ווטור 17 בתצוגה (באדיבות עמוס דור)
 
מטוסי השחק
חיל האוויר קלט בשורותיו 76 מטוסי מיראז' III, כאשר מטוסי הקרב החד מושבים מדגם C מסומנים במספר דו ספרתי עולה (עם קפיצות קלות לשם הטעייה) עד למספר 85. המטוסים הדו מושביים מדגם B סומנו בסדרת ה-8 (86 עד 89), ואילו זוג מטוסי הצילום מדגם R סומנו 98 ו-99, וכינוים בשל כך היה "התשעימים".

בשנים הראשונות לשירותם נשאו המטוסים את המספר הדו ספרתי בלבד. מאוחר יותר הוספה הספרה 7 לתחילת המספר (לראשונה בטייסת "העטלף"), וכך שירתו המטוסים במשך כמה שנים, עד לאחר מלחמת יום הכיפורים.  עם זאת, חלק מהמטוסים נשאו את הספרה 2 במקום הספרה 7, כנראה לצרכי הטעייה - כך לדוגמה קיימות תמונות של "אלוף המפילים" 59, ושל הדו"מ 86. חלק מהמטוסים נשאו לחילופין את הספרה "1" כקידומת, כך 58 ו-59 אלופי ההפלות. מטוסים בודדים נשאו גם קידומות 3, 4 (טרם החלת קידומת זו לצילום), 5,8 ו-9.
 
 
 
מטוסים אשר שימשו בתקופות שונות למשימות צילום, נשאו באותה תקופה את הקידומת "4": כך אותם שני אלופים, 58 ו-59, ומשסיימו את תפקידם כצלמים הוחזרה להם קידומת ה-"1", בתקופת שירותם בטייסת "הנגב". למעשה, בעת השירות בטייסת "הנגב" נשאו כל המיראז'ים הנותרים את הקידומת "1", למעט בודדים עם "2", כמו 86 ו-87 הדו מושביים.
 

 
שחק 103 בטייסת הנגב (מקור:אוסף עפר צידון ע"י "קנה מידה")
 
מטוסי הצילום היעודיים ("התשעימים") נשאו בתחילה את המספר הדו ספרתי עם כניסתם לשירות, לאחר מכן הוספה הקידומת "7" כחלק משירותם בטייסת "העטלף", ומאוחר יותר הוחלפה לקידומת "4" המסמלת כאמור צילום.

שחק צילום 99 תקופה קצרה לאחר קליטתו  בטייסת "העטלף" (באדיבות רענן וייס)


מטוסי העייט
מטוסי העייט היו מטוסי הקרב הראשונים שנקלטו בח"א במספר העולה על 100, וסומנו בשלוש שיטות מספור:
בטייסות הראשונות ("הנמר המעופף", ה"דרקון" ו"העמק") סומנו המטוסים בתחילה בשתי ספרות. לאחר מכן, כאשר הוכנסו לשרות מטוסים נוספים מדגמי H, N ו-TA-4H - הוסיפו בטייסות סיפרה שלישית: טייסת העמק שהפעילה מטוסים מדגם H (חד ודו-מושביים) הוסיפה למטוסיה את הסיפרה 1; טייסת הנמר המעופף הוסיפה את הספרה 7 למטוסיה (כולל הדו מושביים) וגם מטוסי בית הספר לטיסה השתמשו בקידומת זו; טייסת הכנף המעופפת וטייסת אבירי הצפון - שהפעילו מטוסים מדגם E - השתמשו במספור תלת ספרתי עם קידומת 2 עוד מקבלת המטוסים שלהם, וכך גם המטוסים הדו מושביים מסדרת TA-4J; וטייסת הדרקון המשיכה להפעיל מטוסים מדגמי H כשהם נושאים שתי ספרות. כאשר החלו בטייסת לקלוט מטוסים מדגם N בשנת 1972 - הוצאו מהטייסת המטוסים הדו-מושביים מדגם H, ושאר מטוסי הטייסת מדגמי N ו-H קיבלו את הסיפרה 3.
 
עייט E  מס'  206 ממטוסיה הראשונים של טייסת הכנף המעופפת
(מקור:ספר טייסת הכנף המעופפת)
 
שלושת מטוסי עיט הדו מושביים מדגם TA-4F ששרתו בח"א סומנו בתחילה בקידומת 5.
לאחר המלחמה שונתה השיטה למאפיינים להלן:
1XX - דגמי אימון (T) מתת דגם F
2XX - דגמי H. ודגמי E לפני יוה"כ
3XX - דגמי N שנקלטו בח"א לפני ואחרי מלחמת יום הכיפורים.
4XX - דגמי N שנקלטו בח"א אחרי מלחמת יום הכיפורים.
 5XX- דגמי אימון (T) מתת דגם H
6XX - דגמי F שנקלטו בח"א במהלך מלחמת יום הכיפורים, רובם שירתו בטייסת המילואים "האייל הנוגח" (לאחר שנקלטו בתחילה בטייסת "הנמר המעופף").
7XX - דגמי אימון (T) מתת דגם J
 8XX -דגמי E לאחר יוה"כ.
מטוס עייט דגם E עם תוספת "8" חדשה למספרו.צולם בנובמבר 1973
(מקור: ספר טייסת "הכנף המעופפת")
 
 
עייט N משופר 357 בתצוגה, אפריל 2010 (אמיר שגב)

מטוסי הקורנס
מטוטי הקורנס נקלטו גם הם במספרים הגדולים מ-100. המטוסים הראשונים (בלוקים 38-41 , 42-44) של טייסת "הפטישים" נשאו ספרור דו ספרתי (לא בסדר עוקב), שהומר די מהר במהלך מלחמת ההתשה יותר בספרור תלת ספרתי  עם קידומת 1, ומטוסי "האחת" נשאו מספרים בקידומת 6 עם קבלתם.
המטוסים שנקלטו בטייסת השלישית, "העטלף" מבלוק 48, נשאו גם הם קידומת 1, וכך גם המטוסים הראשונים של הטייסת הרביעית, "אבירי הזנב הכתום".  מטוסי בלוק 49 ואילך נשאו את הקידומת 2, כאשר החדשים ביותר מתוכם שרתו בטייסת החמישית, "העקרב".
מטוסי הסיוע האמריקאי שנקלטו בתקופת מלחמת יום הכיפורים ולאחריה, שהגיעו צבועים בסכימה האמריקאית הירוקה ("קרפדות"), נשאו את הקידומת 3.
 
 
 
ששת מטוסי הצילום מדגמי RF-4E נשאו בתחילה מספרים בקידומת 1, ולאחר מכן (יחד עם הצלמים הנוספים) מספרים בקידומת 4, כהמשך למסורת של מטוסי המיראז'. גם שלושת מטוסי ה"שבלול" מדגם E(S) שתוכננו עבור ח"א במיוחד והוסבו ממטוסי E רגילים (ולא היו מטוסי R קודם לכן) מוספרו מחדש, וניתנו להם המספרים בקידומת 4 (498, 499 כמספרי "התשעימים" ו-492). לאחר מלחמת יום הכיפורים שונו הקידומות של מטוסי "האחת" ל-"1
 
 
שבלול 499 בנחיתה (עופר צידון)

 
 
בעת השדרוג לדגמי "קורנס 2000", שונו בהתאם הקידומות:הקידומת 1 הפכה ל-5; הקידומת 2 הפכה ל-6; והקידומת 3 הפכה ל-7.
 
 
 
קורנס 682 של טייסת "האחת" (photo: Anderas Klein)
 
 
מטוסי הנשר
 
 
 
מטוסי הנשר נקלטו בח"א כאשר הם נושאים מספרים דו ספרתיים. מאוחר יותר נוספה הקידומת 5 למטוסים החד מושביים, ולמטוסים הדו מושביים נוספה הקידומת 6.
 
 
נשר 578 של טייסת "הצרעה" (IAF-PDB)
 
 
מטוסי הכפיר
מטוסי הכפיר שירתו בח"א בארבע גירסאות, וכולם  נשאו מספר תלת ספרתי מיומם הראשון:
כפיר, או "כפיר גדרות" - המטוסים הראשונים שנקלטו בח"א באמצע שנות ה-70' סומנו כולם במספר תלת ספרתי, בקידומת 7.
 
 
 
כפיר C-2  - המטוסים בעלי הקאנארד שנקלטו לאחר הגרסה הראשונית היו ברובם בעלי מספר בקידומת 8, כאשר מספר מטוסים נושאים גם את הקידומת 9. כפירים מהדגם הראשונים שהוסבו החליפו את הקידומת מ-7 ל-8.
 
כפיר C-7 מס' 557 בתערוכה בנתב"ג בתחילת שנות ה-90 (אמיר שגב) כפיר C-2 מס' 879.במקור זהו מטוס מהסדרה הראשונה ומספרו 779.לאחר ההסבה שונה מספרו (באדיבות רענן וייס)

כפיר TC-2 - עשרת מטוסי האימון הדו מושביים נשאו כולם מספרים בסדרת ה-3.
כפיר C-7 - כל מטוסי הדגם האחרון ששירת בח"א שירתו כולם בטייסת אחת, "שומרי הערבה", וכולם נשאו מספרים בסדרת ה-5.
שני מטוסי הצילום,שהם מטוסים דגם C-2 מוסבים,  נשאו את הקידומת 4, ששונתה מקידומת 8: כפיר 851 הפך לכפיר 451 (מוצב כיום במוזיאון) וכפיר 819 הפך לכפיר 419. 

 
כפיר צילום 451 בתצוגת מסדר כנפיים,יולי 2009 (אמיר שגב) כפיר TC של מרכז ניסויי טיסה המוצג במוזיאון ח"א (מקור לא ידוע)
 
 
מטוסי הבז/רעם
משפחת מטוסי ה-F-15 המשרתת בחיל האוויר כוללת חמישה דגמים - A ו-C החד מושביים, B ו-D הדו מושביים, ו-I מטוס התקיפה הדו מושבים מדגם הרעם. כל המטוסים נשאו מספר תלת ספרתי מיומם הראשון, כאשר הקידומת מציינת את סוג המטוס ומאפשרת גם לזהות את התקופה בה הגיע:
6XX  (לדגמי A) ו-7XX (לדגמי B) שנקלטו בטייסת הבז הראשונה החל מיסודה ועד 1980, כחלק מעסקת Peace Fox I.  קידומת 7 שימשה גם את חמשת מטוסי ה-D שהוזמנו בשנת 1988
       כדי להשלים את סד"כ המטוסים שאבדו בתאונות.
8XX (לדגמי C) ו-9XX (לדגמי D) שנקלטו כחלק מעסקת PeaceFox II
5XX (לדגמי C) ו-2XX (לדגמי D) שנקלטו כחלק מעסקת PeaceFox III
3XX  (לדגמי A) ו-1XX (לדגמי B) שנקלטו כחלק מעסקת PeaceFox V, המטוסים העודפים שנמסרו לח"א לאחר מלחמת המפרץ.

הקידומת 4XX לא נתנה למטוסים חדשים, אולם כמה מטוסים הסבו את מספריהם – 950, 955, 708 ו-704 , כולם מטוסים דו מושביים, שינו את מספריהם לקידומת 4, שסימלה את כשירויות הצילום שהוענקו למטוסים אלו.
 
 
 
מטוסי הרעם נושאים כולם את סדרת המספרים 2XX.
 
בז 840 (F-15C) של טייסת "חוד החנית", אפריל 2010  (אמיר שגב) בז 111 (F-15B) של טייסת "אבירי הזנב הכפול", אפריל 2010  (אמיר שגב)
 
 
רעם 201 של טייסת מנ"ט, אפריל 2010  (אמיר שגב)
 
 
מטוסי הנץ/ברק/סופה
ראשוני משפחת מטוסי ה-F-16 נקלטו בחיל האוויר החל משנת 1980, ואחרוני המשפחה נקלטו בשנה האחרונה. כל המטוסים נושאים מספרים תלת ספרתיים החל מיומם הראשון:
0XX-  דגמי B דו מושביים מבלוק 10 (המכונים "נץ 1"), ודגמי D דו מושביים מבלוק 30 (המכונים "ברק 1"), כאשר מטוסי הנץ 1 נשאו מספרים לא עוקבים מ-001 עד 017, ואילו הברקים 
        החדשים יותר נושאים מספרים מ-020 עד 088.
1XX, 2XX  - דגמי A חד מושביים מבלוק 10 ("נץ 1"). בתחילה נקלטו המטוסים שמוספרו 1XX בטייסת "הסילון הראשונה" ואלו שמוספרו 2XX בטייסת "אבירי הצפון" (המספרים הנמוכים)
                 וסדרת המספרים הגבוהה שויכה לטייסת "הנגב", טייסת הנץ השלישית. ארבעה מטוסים בקידומת 2 נקלטו גם בטייסת "הסילון הראשונה".
3XX - דגמי C חד מושביים מבלוק 30 ("ברק 1").
4XX - סופות (דגמי I מבלוק 52, כולם דו מושביים) שנקלטו ברובם בשתי טייסות הסופה הראשונות ("הנגב" ו"העטלף"). מטוסים בודדים קיימים גם בטייסות האחרות.
 
 
5XX - דגמי  C חד מושביים מבלוק 40 (המכונים "ברק 2").
 
נץ 017 של טייסת "מגיני הדרום", אפריל 2010  (אמיר שגב) סופה 488 של טייסת "הנגב", אפריל 2010 (אמיר שגב)
 
מטוסי ברק 1 חד מושביים (בקידומת 3) ודו מושביים (בקידומת 0) ברמת דוד
(עפר צידון)
סופה 107 של טייסת "אבירי הזנב הכתום", מסדר כנפיים יולי 2009 (אמיר שגב)
 
 
6XX  - דגמי D  דו מושביים מבלוק 40 ("ברק 2").
7XX -  דגמי A חד מושביים מבלוקים 1,5,10 (המכונים "נץ 2"), שנקלטו בח"א כמתנת חה"א האמריקאי לאחר מלחמת המפרץ הראשונה. מטוסים אלו שרתו בעיקר בטייסת "עוף החול" 
         כאשר רבים מהם נשארו בסכימה האפורה האמריקאית עמה הגיעו לאחר מלחמת המפרץ במשך כמה שנים עד לצביעתם בסכימה הישראלית המקובלת.
8XX -  סופות המאכלסות את טייסת "אבירי הזנב הכתום", טייסת הסופה השלישית, ואת הטייסת הרביעית, "האחת".
9XX -  דגמי B דו מושביים מבלוק 5 ("נץ 2"), גם הם עודפי חא"א שהגיעו לאחר מלחמת המפרץ, רובם שירתו בטייסות "נשר הזהב" ו"מגיני הדרום".
 
 
 
למרות האמור לגבי סדרת מספרי הסופות, קיימות ארבע סופות שאינן נושאות מספרים בקידומת 4 או 8: סופה 253, הראשונה שהוצגה לציבור, צולמה בצבעי בטייסת ה"נגב", טייסת הסופה הראשונה; סופה 119 הוצגה לציבור בפתיחת טייסת הסופה השנייה, טייסת "העטלף"; ובדומה לה הוצגה סופה 107 בפתיחת טייסת הסופה השלישית, טייסת "אבירי הזנב הכתום"; וסופה 201 אשר הוצגה בפתיחת טייסת הסופה הרביעית, "האחת".

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים