נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: נשר

יצרן: התעשיה האוירית

מספר יצרן: 001

תולדות המטוס

המטוס היה הראשון שיוצר בארץ למרות שרובו נבנה בצרפת. בניית המטוס הושלמה בשנת 1971 והמטוס נשאר בתעשיה האוירית לניסויים שונים.בשנת 1972 הורכב על המטוס מארז תותחים אינטגרלי (בדומה לזה של מטוסי הכפיר) .מארז זה נשא 144 פגזי 30 מ"מ לכל תותח לעומת 125 פגזים לתותח במארז המקורי.

המטוס נכנס לשירות בטייסת "הצרעה" ערב מלחמת יום הכיפורים  והשתתף במספר רב של גיחות קרב במלחמה.

בסביבות השעה 14:00 ב-11 באוקטובר הוטס המטוס כמספר 2 במבנה פטרול "אוסקר" באזור אום-חשיבה על-ידי סגן דוד תבור. הזוג הופנה לעבר מבנה של 8 מטוסי מיג 21 מבסיס כותמיה שחיפו על מבנה תקיפה של שמונה מיגים אחרים. הנשרים השליכו בידונים (מכלי דלק נתיקים) אך בידון ימין של מס' 1 נותר על הכנף. סגן תבור נכנס לקרב אוויר הדוק עם אחד המיגים ולבסוף הפילו בירי תותחים מטווח 150 מטר ובזווית היסט גבוהה. 

כשהועברו בשנת 1976 מטוסי הנשר של טייסת הצרעה  לטייסת "הנגב" בבסיס איתם, מטוס 501 שהיה מוצב בעמדת היירוט של הטייסת, לא הועבר לטייסת החדשה עקב מספר שעות הגוף הגבוה שצבר (כ-1000 שעות) ועקב ההחלטה שלא לבצע בו ביקורת רבתית,והועבר בטיסה ע"י הטייס שלמה לוי לביה"ס הטכני של ח"א בחיפה ושם שימש להדרכת מכונאים כשהוא נשמר באחסנה חיה תוך כוונה להחזירו לכשירות מבצעית אם הדבר ידרש.
 
מצטלמים ליד נשר 01 בסככת הירוט של טייסת הצרעה  בשנת 1976 מימין: המכונאי נתן סלומי, באמצע:מימין: סגן הקצין הטכני של טייסת הצרעה  והקצין הטכני הראשון של טייסת הנגב אריה הופמן ז"ל. באמצע אהוד בן אמיתי ז"ל ומשמאל  מוטי פולקמן ז"ל.  (התמונה באדיבות רענן וייס) בתצוגת חימוש

כשנמכרו מטוסי הנשר לארגנטינה נשאר המטוס בארץ והועבר ב-1981 למוזיאון חיל-האוויר והוטס מדי פעם עד 1987 על-ידי תא"ל גיורא גורן. הרצות מנוע נערכו לו עד ראשית שנות התשעים. כיום מוצג המטוס בצבעים בהם היה צבוע בזמן מלחמת יום-הכיפורים.
 
נשר 01 בצבעים המקוריים בהם הגיע למוזיאון ח"א

תודתנו נתונה לאלי אנציקובסקי
לייבסיטי - בניית אתרים