נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 


פרטי המטוס
 
דגם: נשר

יצרן: התעשיה האווירית, ישראל

מספר יצרן:10

 
תולדות המטוס
 
המטוס  סופק לח"א בתאריך 28.1.72 .נקלט בטייסת הקרב הראשונה ולאחר מכן הועבר לטייסת הצרעה והופעל בין היתר  במלחמת יום הכיפורים.

באמצע שנת 1976 במהלך טיסת אימונים בעת פריסת טייסת הצרעה לרפידים, נקרעה למטוס תושבת מנוע כתוצאה מתמרון חריף בגובה נמוך.

המטוס הוטס ע"י מפקד הטייסת דאז סא"ל אילן גונן מרפידים ישירות לתעשייה האווירית, שם שהה בתיקון כשנה. הנזק שנגרם לתושבת המנוע היה כה חמור שהיה צורך להחליף חציץ במטוס. לבסוף הוחלט על תיקון החציץ והותר למטוס בהיתר מיוחד לטוס עד ל-1,250 שעות טיסה ואז המטוס היה אמור להיות מושבת או לחילופין יוחלף החציץ. המטוס הגיע לטייסת הנגב באיתם בשנת 1976. 
 
נשר 09 בהמראה עמוס בבידונים וחמוש בטילי שפריר (באדיבות עמוס דור)
הפלות ידועות:

למטוס 5.5 הפלות.

 
ב-18 באוקטובר 1973 הפיל גדעון לבני מיג 21 מצרי בתותחים, מיג 17 מצרי בטיל שפריר ומיג 21 נוסף בתותחים משותף עם טייס אחר בקרב אויר מעל דוור סואר
ב-19 באוקטובר 1973 הפיל גדעון לבני סוחוי 20 מצרי בתותחים
ב-22 באוקטובר 1973 הפיל שלמה לוי מיג 21 סורי בתותחים ומיג נוסף בטיל 'שפריר 2'

המטוס יצא משירות בשנת 1978 ונמכר לחיל האויר של ארגנטינה. הוא הועבר לתעשיה האווירית לביצוע ביקורת  וצביעה ולאחר מכן טיסת ניסוי. הועבר לארגנטינה באוניה כשהוא עטוף בקוקון על מנת להגן עליו מנזקי ההובלה בים. נכנס לשירות ח"א הארגנטינאי ב-26.11.78 בלהק 6 תחת הכינוי "Dagger" ותחת מספר זנב C-403. ביום 21.5.82  בשעה 14:50  הופל בקרב אויר שנערך ליד פורט האוורד שבמערב איי פוקלנד ע"י  טיל סיידווינדר AIM-9L ששיגר סגן  סטיב ת'ומאס, טייס  מטוס קרב בריטי מסוג סי-הרייר FRS.Mk.1  מס' זנב ZA190 מטייסת הצי  801  שהמריא מנושאת המטוסים  "אינווינסיבל".טייס הדאגר,קפיטן דונאלדיל נטד את המטוס בשלום. המטוס התרסק.
 
לייבסיטי - בניית אתרים