נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:נשר

יצרן:התעשיה האוירית,ישראל

מספר יצרן:41

 


תולדות המטוס:

המטוס נמסר לחיל האויר בתאריך 24.7.73 ונקלט בטייסת הקרב הראשונה, שם הופעל לצד מטוסי השחק.לאחר מכן הועבר לטייסת הצרעה ובסוף שנת 1976 הועבר לבסיס איתם ולטייסת החדשה שהוקמה שם-טייסת הנגב.

בתאריך 8.3.77, התנגש המטוס שאותו הטיס סגן אילן רמון בזמן תרגול ק"א במטוס עייט. שליש מכנף שמאל של מטוס הנשר נחתכה כתוצאה מההתנגשות אך רמון החזיר אותו לנחיתה. טייס העייט, שי כהן, נהרג. הכנף הוחלפה בזמן קצר מאד ע"י אנשי הטייסת ואנשי מוסך נשר, וחזר לטוס.
 
נשר 561 בטיסה-הדמיית מחשב
הפלות ידועות:

למטוס 12 הפלות.

בתאריך 19.10.73 הפיל גיורא אפשטיין מטוס סוחוי 7 מצרי בתותחים, מטוס שני בטיל שפריר, מטוס סוחוי 20 בתותחים ומטוס סוחוי 20 נוסף בטיל שפריר 2.

בתאריך 20.10.73 הפיל גיורא אפשטיין ארבעה מטוסי מיג 21 מצריים.שלושה בתותחים ורביעי בטיל שפריר 2.

המטוס יצא משירות בשנת 1978 ונמכר לחיל האויר של ארגנטינה. הוא הועבר לתעשיה האוירית לביצוע ביקורת ולאחר מכן הועבר לארגנטינה באניה "טורמלין ביי" שהגיעה לארגנטינה בתאריך 29.1.79. נכנס לשירות ח"א הארגנטינאי תחת הכינוי "דאגר" ומספר זנב C-408 , והשתתף במלחמת פוקלנד.לאחר המלחמה הושבח ע"י הארגנטינאים בסיוע התעשיה האוירית לגירסת "פינגר I", בשנת 1983 הושבח לגירסת "פינגר II" לאחר מכן לגירסת "פינגר III" בשנת 1984 הושבח שוב לגירסת "פינגר IIIB.

המטוס נמצא בשירות פעיל בטייסת מס' 1 של להק הקרב השישי השייך לבריגדה האוירית השישית בבסיס טאנדיל
לייבסיטי - בניית אתרים