נכתב ע"י יוסי שומרוני

דניאל בוקשטיין נולד במוסקבה בשנת 1921, בגיל שנתיים עלה לארץ עם אימו ואחיו הבוגר ממנו במספר שנים. אביו הצטרף אליהם במועד מאוחר יותר. את שנותיו הראשונות בילה בעיר תל אביב המתפתחת. את לימודיו סיים בגימנסיה הרצליה. בגיל 16 הצטרף להגנה ולקח חלק בפעולות הגנה על היישוב. עם תחילת מלחמת העולם השניה החל לקרב עצמו אל עולם התעופה. הוא נרשם בחסרת "אווירון" והתמסר ללימודי התעופה שבסיומם קיבל תעודה של טייס אזרחי.

בשנת 1942 התגייס לחיל האוויר המלכותי הבריטי, מתוך מטרה להגיע לבית ספר צבאי לטיסה.  בהיותו "בן המושבות" לא ניתן לו זאת באופן רשמי, אך אופיו וחינו הביאו לו את האפשרות להגיע לטיסות ולצבור ניסיון בטיסות תובלה מסוגים שונים. בשנת 1944 פרסם בעיתון "דבר" את המאמר המופיע כאן, בו התריע על השאננות של היישוב העברי אשר אינו תומך בקידום התעופה, אשר תידרש לו לעת לחימה. כל אותה העת, עד תום המלחמה, צבר ניסיון רב בטיסה. וחזר לארץ ישראל, שם נשא לאשה את ברוריה זלוטניק. דניאל בנה את ביתו בתל אביב תוך שהוא מסייע לאביו בעסקו וממשיך לעסוק גם בתעופה. בפברואר 1948 היה בין אלה שהעבירו את מטוסי חברת "אווירון" לשדה דב כדי להצילם מפגיעה ולהרחיקם מהבריטים. דניאל השתתף בעשרות טיסות של סיוע ליישובים הנצורים והמרוחקים. היה מעביר ציוד, מזון וחומרי רפואה לסדום, גוש עציון, יחיעם ועוד או לירושלים, תוך נחיתה במנחת קטמון. מפעילות טיסתית "תובלתית" עבר אט אט לטיסות בעלות אופי אחר, של הטלת חימוש על יחידות ערביות. בתחילת 1948 הועבר לפקד על "טייסת הגליל".

ב-5 למאי 1948 נפתח מבצע "מכבי" לפתיחת הדרך לירושלים. בהשתתפות כוחות מחטיבות הראל וגבעתי.  בלילה שבין 9 ל-10 במאי תוכננה התקפה קרקעית על בית מחסיר. בשל ערפל הכם לא התקדם כרצוי והוחלט על ידי מפקד הכוח המשולב, יצחק רבין, לדחות את ההתקפה לבוקר ודרש סיוע אווירי.

ב-10 במאי 1948 (א' באייר תש"ח) היה דניאל בשדה דב בתל אביב ובדרכו חזרה לבסיסו שביבנאל.  מטוס נורסמן חנה בשדה והיה אמור לצאת למשימת תקיפה בשערי ירושלים. טייסי המטוס המיועדים לא הכירו מספיק טוב את המטוס ומזג האוויר המעונן הקשה על ההחלטה ליציאה.

דניאל גמר אומר להשתתף בגיחה וביקש בכל לשון של בקשה להצטרף, עד שהממונים אישרו את בקשתו.
מטרת הטיסה היתה לתקוף מתחמים של כנופיות ערביות אשר צרו על הדרך לירושלים ומנעו את המעבר החופשי. דניאל וחמשת חבריו יצאו לטיסה. במהלך הטיסה קוים קשר אלחוטי עם המטוס, אשר הגיע למטרה והנמיך טוס בכדי לאתר מטרות.  מטוס פרימוס שליווה את הנורסמן נפגע ונחת נחיתת אונס באזור קרית ענבים, בהותירו את הנורסמן לבדו בשטח.

משלא חזר הנורסמן לבסיסו נשלחו מטוסים לסייר, על מנת לאתרו. בשל מזג האוויר לא ניתן היה לאתר. נמסר מעדי ראיה כי המטוס נראה חג מעל לכפר ערבי ולאחר מכן התפוצצות של פצצות. עד היום אין זה ברור מה קרה שם.

המטוס התרסק בהרי ירושלים. מאוחר יותר נמצאו שרידי המטוס ובבאר סמוכה שיירי עצמות הצוות.

מנוע המטוס הושם בראש גלעד אשר הוקם בקרבת מקום לנפילת המטוס וגלעד זה מציין את נפילתם של כל חללי חיל האוויר והינו גם מקום קיום האזכרה השנתית לחללי חיל האוויר ולמקום השבעתם של חניכי קורס הטיס של חיל האוויר.

מקורות:
מול שערי ירושלים, פרשת חייו של דניאל בוקשטיין. הוצאת בית בוקשטיין, בחסות המועצה הכללית לתעופה העברית. תש"י.
שורשי חיל האוויר, ההוצאה לאור של משרד הביטחון

אנדרטת הר הטייסים, מתוך אתר עמותת חיל האוויר

לייבסיטי - בניית אתרים