נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:
PT-17-BW קיידט

יצרן:בואינג, חטיבת סטירמן,ארה"ב

דגם יצרן:A75N1

מספר יצרן:75-3015

מס' חא"א:41-25508

תולדות המטוס:

המטוס יוצר במפעל וויצ'יטה של חברת בואינג והתקבל ע"י זרוע האויר של צבא ארה"ב בתאריך 6.3.42. שימש להדרכת טיסה ועם תום מלחמת העולם השניה הוכרז כעודפים ונמכר לחברת ספאייר פליינג סרוויסס מניו ג'רסי. המטוס נרשם על שמה תחת אות הקריאה NC60015.

חברת כימאויר רכשה את המטוס ביולי 50. הוא הובא ארצה ונרשם באגף התעופה האזרחית במשרד התחבורה ע"ש החברה תחת אות קריאה 4X-ACH. הוסב לריסוס ושימש לריסוס שדות במשך 5 שנים ואז נמכר לחיל האויר.

בחיל האויר קיבל את מס' הזנב 2745 ושימש לאימון בביה"ס לטיסה בכפר סירקין. לאחר שיצא משימוש אוחסן , ובינואר 70 נרכש ע"י חברת מרום ונרשם על שמה תחת אות הקריאה 4X-AII . בשנת 1971 נרכש ע"י חברת אוירובט  וב-13.9.72 ע"ש הלנה פפרבוים שהיתה אימו של בעל החברה. כשנסגרה החברה יצא המטוס משימוש בשדה הרצליה.

אפרים בר ארז, שהיה הטייס הראשי של חברת ארקיע, לקח את המטוס תחת חסותו וכוונתו היתה לשקמו למצב טיסה,  אך הוא נהרג בתאונת מטוס בחוף השנהב. חבריו החליטו לשקם את המטוס כדי להנציח את זכרו, ושרידי המטוס הועברו בשנת 1979 למוסך כימאויר בהרצליה. חלקים נאספו והמטוס שוקם למצב טיסה. את טיסת הבכורה ערך בתאריך 23.6.82 יעקב טרנר שביקש גם שיצבע על המטוס המספר 31 כיוון שזה היה מספר המטוס שעליו ביצע את טיסת הסולו שלו בביה"ס לטיסה. שמו של בר ארז מונצח ע"י שלט קטן שהותקן בתא הטייס

המטוס הועבר למוזיאון ח"א ומאז מבצע טיסות ראווה בשמי המוזיאון ובתצוגות מסדר כנפיים.

המטוס הוצת בפברואר 2014 ע"י חייל ששירת המוזיאון ונשקף בחלקו השמאלי.


צולם בשמי מוזיאון ח"א צולם בתצוגה האוירית במסדר כנפיים (יששכר רואס)

 
לייבסיטי - בניית אתרים