נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: PT-13D  קאידט

יצרן: בואינג, חטיבת סטירמן, ארה"ב

מספר יצרן: 75-5096

מספר חא"א: 42-16933

תולדות המטוס


המטוס יוצר כדגם PT-13D לשימוש בבתיה"ס לטיסה של הזרוע האוירית של צבא ארה"ב במלחמת העולם השניה.על קו היצור הוסב לדגם N2S-5 המקביל ונמסר לשימוש הזרוע האוירית של הצי האמריקאי לאימון פרחי טייס.הופעל תחת מס' זנב BU.60974

לאחר המלחמה המטוס נמכר כעודפים והופעל בארה"ב תחת אות קריאה N1148N.הגיע לחיל האויר הישראלי.הופעל כמטוס לאימון ראשוני בביה"ס לטיסה בכפר סירקין עם מס' זנב 052.לאחר שיצא משירות נמכר לחברת מרום שהסבה אותו לריסוס והוא הופעל ע"י החברה תחת אות קריאה 4X-AIK. המטוס יצא משימוש ונזנח בשדה הרצליה.

לאחר מלחמת שלום הגליל,הובאו לארץ מסוקי גאזל סוריים שהופלו בלבנון ,וחיל האויר הצליח להשמיש שניים מהם למצב טיסה.חברת מרום,שביקשה לקבל אחד מהם לצורך התמודדות במכרז חברת החשמל לשטיפת כבלי מתח גבוה,שיפצה תמורתו עבור מוזיאון חיל האויר מטוס הרוורד ואת מטוס הסטירמן AIK שנבנה מחלקים שנשארו ממטוסי סטירמן אחרים,ושנצבע באדום לפי החלטה של מפקד מוזיאון ח"א תא"ל (מיל') יעקב טרנר.מטוס  הסטירמן הועבר בטיסה למוזיאון ח"א כשעל הגאיו  יעקב טרנר ובמושב הקדמי יושב הקצין הטכני של המוזיאון רס"ן אריה רוזנטל. המטוס הוטס פעמים רבות ע"י טרנר בשמי למוזיאון  להנאתם של  המבקרים, וכן במפגנים שונים.

מטוס הסטירמן בתחילת שיפוצו בחברת מרום (באדיבות ישעיהו דהאן) (באדיבות ישעיהו דהאן)
בימים הטובים..שני מטוסי הסטירמן של מוזיאון ח"א בטיסה.צולם ממטוס פייפר בעת העברת הסטירמן למוזיאון 
(מתוך פירסום של המוזיאון,באדיבות ישעיהו דהאן)

מטוס הסטירמן,שנצבע בזמן שיפוצו בצבע אדום לפי החלטה של יעקב טרנר,מפקד המוזיאון,ניזק בסערה שחלפה בבסיס חצרים ולא חזר לטוס. אך שוקם לתצוגה.

מיקום

מוזיאון חיל האויר.
(צילום:ארזS) (צילום:יובל לפיד)

 

 

לייבסיטי - בניית אתרים