נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: P.206D סופר סקייליין

יצרן: ססנה, ארה"ב

מספר יצרן: P.206-0548

שנת יצור: 1968

תולדות המטוס

נרשם ע"ש חברת ססנה תחת אות קריאה N8748Z.
הובא ארצה ע"י חברת נתיבי אויר מאוחדים ושימש לטיסות בארץ. עם סגירת החברה נמכר לחברת שחף.

נמכר לחברת המסחר במטוסים שקלטון אויאיישן בע"מ מבגינטון שבבריטניה ונרשם על שמה ברשות התעופה האזרחית הבריטית בתאריך 15.1.73 תחת אות הקריאה G-BAMO.


לאחר תקופה קצרה נרכש ע"י החברה האירית וולטרייד מהעיר שאנון, והבעלות הועברה על שמה בתאריך 24.4.74.המטוס נרשם עם אות קריאה N90WT. חברה זו עסקה באספקת כח אדם מיומן לאתרי בניה ברחבי אירופה והשתמשה במטוס להעברת הפועלים בין האתרים באירופה ובבריטניה.
לבסוף נכנסה וולטרייד לעסקי מוניות אויר והקימה את חברת הבת שאנון אקזקיוטיב אויאיישן (SEA ) והפעילה את המטוס במסגרתה תחת אות קריאה אירי EI-BGK,וגם כשהבעלות על המטוס הועברה למנכ"ל שלה בראיין קרפנטר בתאריך 21.6.84.

עדיין ברישום האמריקאי בדרך לנחיתה על מסלול 28 בש"ת קונו,אירלנד,ספטמבר 74 (Photo:Bill Sheridan)

המטוס נמכר לקארסן פטרסן, אזרח דני שחי באירלנד והיה בעל חברה בשם Press 22 Aviation שעסקה בהעברת סרטנים וצדפות שנידוגו בסקוטלנד לאתרים במערב ודרום אירופה. המטוס נרשם ע"ש החברה בתאריך 2.12.87.

בתאריך 15.6.89 נחת פטרסן בשעה 13:33 בשדה התעופה בעיר בנבקולה. הוא תכנן להטיס למחרת מטען של לובסטרים וצדפות משם לניס בצרפת, עם נחיתות לתדלוק בגלאזגו ובאי ג'רסי.לחברת היילנד ואיילנדס איירפורט בע"מ שהפעילה את השדה היה שירות של "מעבר לשעות העבודה" שבמסגרתו הורשו מטוסים בעלי כנף קבועה להמריא ולנחות בשדה ללא התערבות פקח טיסה או בקר. הטייסים היו צריכים להעביר שדר ברדיו למגדל ובו הצהירו על כוונותיהם ועל תכנית הטיסה שלהם וזה היה מוקלט שם.

כשנחת פטרסן בשדה נשאל ע"י פקח הטיסה האם הוא מודע לעובדה שהשירות הזה הופסק זמנית ושאפשר לעיין בנוטאם המודיע על כך במגדל הפיקוח.פטרסן שאל האם אפשר להעמיס את המטוס מוקדם בבוקר כדי שיהיה מוכן להמראה בשעה 08:30.הפקח ענה שמוטב שפטרסן יכנס למגדל ויעיין בנוטאם. פטרסן ענה שיעשה זאת ועזב את השדה.

למחרת בשעה 06:45 הגיע פטרסן לשדה בלווית שני אנשים מחברת המזון הימי ששיווקה את הסרטנים בצרפת. הם העמיסו את המטען שכלל 28 ארגזי לובסטרים חיים ו-11 ארגזי צדפות על המטוס ופטרסן חילק את הארגזים בצורה שווה לפי משקלם ומרכז הכובד של המטוס. המטען לא נקשר ומשקלו הגיע ל-400 ק"ג דבר שהעלה את משקל ההמראה של המטוס ל-1400 ק"ג. המשקל המותר היה לפי הוראות היצרן 1633 ק"ג. בשעה 07:11 העביר פטרסן למגדל שדר שהוא מסיע על מסלול 25, ובשעה 07:30 ראו שני עדי ראיה את המטוס ממריא ונעלם לתוך הערפל.

בשעה 07:45 קיבל שירות הידיעות הסקוטי שדר ובו נמסר שהמטוס נמצא מעל האי רום בגובה 4,000 רגל ומיועד להגיע לגלאזגו בשעה 08:55. הטייס התבקש לבחור בתדר טרנספונדר ובשעה 07:56 המטוס זוהה בוודאות ע"י המכ"מ כשהוא טס מעל לחוף הצפון מערבי של האי, וכ-2 מייל מזרחית מקו האמצע של הנתיב DW6.

הקלטות המכ"מ מראות שהמטוס המשיך בכיוון דרום מזרח ושמר על מהירות קרקעית קבועה של 120 קשר עד שעה 08:03. בשעה זו סטה מקו האמצע של הנתיב חמישה מייל ופנה ימינה לכיוון דרום. הוא המשיך לטוס בכיוון זה והגביר את המהירות הקרקעית ל-135 קשר  עד שנכנס לפניה של 360 מעלות שמאלה. לאחר ביצוע התפנית הראו הקלטות המכ"מ שהססנה חצה את קו החוף בארדנמורכאן בכיוון דרום-דרום מערב ישירות מול העיירה בנין-אן-לית'ייד שהיתה על הר בגובה 1,315 רגל מעפ"י.כשהמטוס התקרב להר , הראו הקלטות המכ"מ שהמהירות הקרקעית שלו צנחה ל-97 קשר ואז נעלם ממסכי המכ"מ.

שני עדי ראיה שהיו קרובים לנתיבו האחרון של המטוס דיווחו ששמעו מטוס טס נמוך שלא יכלו לראותו בשל העננות הנמוכה . הם אמרו שנראה שהמטוס ביצע פנייה מעל לים לפני שפנה חזרה שמאלה לכיוון היבשה. לאחר שחלף קרוב אליהם שמעו שרעש המנוע התגבר בפתאומיות ואז את שאון ההתרסקות. הם קראו למשטרה וכשהתפזר הערפל קמעה יכלו לראות את המטוס המרוסק וכיוונו אליו את כוחות ההצלה. כשאלה הגיעו למקום מצאו שהמטוס הושמד בהתרסקות והטייס נהרג.

למטוס היו תעודות כושר טיסה ורישום בתוקף בקטגוריה של מטוסים פרטיים שהוצאו ע"י שלטונות אירלנד. בביקור השנתית שלו שנערכה חמישה חודשים לפני כן,צבר המטוס 2,901 ש"ט, והמנוע היה לאחר שיפוץ. לטייס,שגילו היה 47 היו 2,000 ש"ט מתוכן 240 שעות על המטוס.במגדל הפיקוח של השדה בבנבקולה היה שירות של תחזית מז"א שפעל במשך 24 שעות. הטייס לא נכנס למגדל ולא ביקש תחזית שבדיעבד התברר שהיתה נכונה. בדיקת שבריו של המטוס גילתה שהטייס לא מילא תכנית טיסה ולא היו ברשותו מפות טופוגרפיות של האיזורים בהם עמד לטוס. במטוס היו טבלאות של קודי ניווט רדיו אך אלה נמצאו מאוחסנים במזוודה.
 
לייבסיטי - בניית אתרים