נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם
: LF.MK.IXe

יצרן: ויקרס ארמסטרונג, בריטניה

מספר יצרן: CBAF11395/17-1351




תולדות המטוס

המטוס הוא מדגם LF.MK.IXe. לוחית היצרן בתא הטייס מציינת מספר יצרן C/N 17-1351 ולוחית היצרן על חציץ האש מציינת מספר יצרן CBAF-11395. המטוס יוצר ע"י חברת ויקרס-ארמסטרונג (קאסל-ברומביץ') בע"מ לפי חוזה יצור מס' (B981687/39/C.23(c הזמנה 17 מיום ה-19 באפריל 1944 - מנת יצור מס' 47.

המטוס נכנס לשירות חיל האויר המלכותי ב-29 במאי 1945, קיבל את המספר הסידורי TE554 והוטס ליחידת האחזקה מס' 33 (להק 44 של פיקוד האחזקה של ח"א המלכותי) שבסיסה בליינהאם שבמחוז ווילטשייר לשם התקנת ציוד קשר והתקנות מבצעיות. ב-1 באוגוסט 1945, הוצב בטייסת 310 (צ'כיה החופשית) של להק הקרב ה-13 שבסיסה היה במאנסטון שבמחוז קנט ונצבע עליו קוד הזיהוי של הטייסת NN ואות זיהוי אישית.

לאחר המלחמה  עזבה  הטייסת  את בריטניה  בדרכה חזרה לצ'כוסלובקיה דרך הילדשיים בגרמניה ב-7 באוגוסט 1945.  לאחר שירות  בח"א הצ'כי  תחת  הקוד A-708  בטייסת No.10 SLP ולאחר מכן תחת קוד KR-6  יצא המטוס  משימוש  ואוחסן  בבסיס פראדוביצ'ה. נמכר לישראל בשנת 1948 ושופץ במפעל המטוסים שבקנוביצ'ה לפי החוזה שנחתם ב-7 באוקטובר 1948.


ספיט TE554 בחיל האויר הצ'כי

לאחר השיפוץ המטוס פורק ונארז בארגז עץ שהובל ברכבת לנמל ביוגוסלביה או ברומניה. הוא הגיע באוניה לנמל חיפה בנובמבר 1949, הועבר ליחידת האחזקה בקיבוץ מעברות, הורכב, הורץ, קיבל את המספר 2057  והועבר לטייסת הקרב הראשונה בבסיס חצור. ביולי 1952 הועבר לטייסת "העקרב" שעסקה באימון מתקדם של בוגרי קורס טייס, וניזוק קלות כאשר התהפך על אפו בתאונת הסעה.

מאוחר יותר הועבר לטייסת 107 (אז - טייסת הספיטפייר השלישית) ברמת דוד  שם המשיך לשמש לאימון מתקדם של טייסי קרב. יצא משירות בפברואר 1956.

המטוס שופץ הודות ליוזמתו של סגן כ. ששירת כטייס בבסיס רמת דוד בעת שנמכרו המטוסים לבורמה. הוא העלה את הצעתו בפני עיזר ויצמן שהיה מפקד הבסיס. עיזר התלהב והנחה את מערך התחזוקה של בסיס רמת-דוד בראשותו של יוסף כבודי ז"ל לצייד את המטוס בחלקים חדשים לגמרי, שכללו גם מנוע מרלין 66 חדש לחלוטין וכן מדחף חדש וכנפיים בעלות קצוות מעוגלים. המטוס קיבל את אות הקריאה האזרחי 4X-FOG לשם טיסותיו בשמי הארץ ונצבע במשך השנים בהנחייתו של עזר ויצמן בסכמות צביעה שחורות שונות, בדומה למטוסו של מפקד כנף פרנק קארי, מפקד בסיס חיל-האוויר הבריטי בפאיד שמצרים, שתחת פיקודו שירת ויצמן בתקופת מלחמת העולם השנייה. ב-1977 הועבר המטוס ל"ליין" המטוסים ההיסטוריים בבסיס חצרים, שהיה הגרעין למוזיאון חיל-האוויר. עם הקמת מוזיאון חיל-האוויר הועבר המטוס למוזיאון . המטוס השתתף פעמים רבות במפגני יום חיל-האוויר כשהוא מוטס בתחילה ע"י עיזר ויצמן ואח"כ ע"י אל"מ (מיל.) דני שפירא, ואף טס במבנה לצד מטוסי בז וסופה. ביום הלוויתו של עזר ויצמן, שנפטר ב-24.4.2005  ביצע המטוס מעבר מעל בית הקברות באור עקיבא בו נטמן ויצמן.


על הקרקע בהאנגר במוזיאון ח"א (צילום:אופיר הראל) באויר:הספיט השחור בטיסת מבנה עם מטוס סופה של טייסת אבירי הזנב הכתום במפגן האוירי של טכס סיום קורס טייס 163 (צילום:חזי שמואלי)

כיום מוטס המטוס ע"י הטייס דדי רוזנטל בעיקר במפגן האוירי של מסדר הכנפיים,ונשמר במצב טיסה ע"י טכנאי המוזיאון בשילוב עם טכנאי חברת "ארקיע".המטוס יצא משיפוץ שנמשך זמן רב וחזר למוזיאון ח"א ביולי 15.

 
לייבסיטי - בניית אתרים