נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: A-4E סקייהוק

יצרן: דוגלס, ארה"ב

מספר יצרן: 13485

מספר צי: 152097

תאריך יצור:23.3.66

תולדות המטוס

הופעל כמטוס תקיפה  בצי האמריקאי. נקלט בטייסת VA-83 "ראמפייג'רס" בבסיס ססיל פילד ב-13 באפריל 66 ושם נשא את קוד הזנב "AJ" ואת קוד החרטום "302".הטייסת פעלה  בתקופה זו  מסיפון נושאת המטוסים שנגרי לה בגזרת ים התיכון במסגרת כנף האויר CVW-8 . ב-26 באוקטובר 67 הועבר לטייסת VA-56  "צ'מפיונס"  שהיתה מוצבת על נושאת המטוסים אנטרפרייז במסגרת כנף האויר CVW-7 בגזרת ויאטנם שם נשא את קוד הזנב "NF"  וב- 2 באוגוסט 68 הועבר לטייסת המילואים  VA-776  "גולדן איגלס" בבסיס הצי לוס אלאמיטוס בקליפורניה.

סקייהוק Bu.152097 בשירות טייסת  VA-83  (מקור: Forgotten Jets)

ב-25 בספטמבר 68  הועבר לטייסת VA-125 "ראף ריידרס"  בבסיס לימור בקליפורניה ולאחר מכן לטייסת חיל הנחתים  VMA-331 "במבלביז" בבסיס ביופורט במדינת דרום קרולינה בה הוצב ב-23.6.70 ,הוא נשא שם את קוד הזנב "AG" ואת קוד החרטום "306", והוצב בבסיסי אויר אמריקאיים בדרום ויאטנאם. לאחר שהטייסת עברה להפעיל מטוסי סקייהוק מדגם A-4M הועבר לטייסת הצי VA-45  "בלקבירדס" בבסיס הצי ססיל פילד שבפלורידה, אליה הגיע בתאריך  11.4.72, ונשא שם את קוד הזנב "AU" ואת קוד החרטום "601".המטוס נכלל בגף של הטייסת שעלה על נושאת המטוסים אינטרפיד. ב-14.6.73 הועבר לטייסת המעורבת  VC-2  "בלו פלקונס" בבסיס הצי אושאנה, ב-16.10.73 הועבר לבסיס האחזקה של מטוסי הצי בפנסקולה שבפלורידה, וב-18 באוקטובר הועבר לבסיס הצי בנורפולק שבוירג'יניה.

בשירות גף של טייסת VA-45 על נומ"ט אינטרפיד

המטוס הועבר ארצה באניה כשהוא משומר בקוקון להגנה מפגעי מזג האויר והמלח.הגיע  ב-24 באוקטובר 1973 לתל נוף,הוצא מהשימור והופעל בטייסת הדרקון המעופף, נגרע ממצבת מטוסי הצי ב-30 באוקטובר 73.לאחר מכן  הופעל בטייסת אבירי הצפון, טייסת נשר הזהב וטייסת הנמר המעופף שם שימש לאימון פרחי טייס במגמת "מתקדם עייט" שבביה"ס לטיסה.
 
לאחר שיצא משירות הועבר בטיסה בינואר 84 לתעשיה האוירית לשיפוץ  לקראת מכירה לארגנטינה בעיסקה שנקראה "זיזית".לאחרי השיפוץ נצבע באפור, שומר פנימית וחיצונית באפריל 84, ואף הוצאה ניירת טכנית בספרדית והוקצה לו מס' זנב ארגנטינאי o3-A-312. לאחר שעסקת מכירת המטוסים לא יצאה לפועל, אוחסן בתע"א.השימור החיצוני (קוקון) הוסר באפריל 88. המטוס נבדק,הורץ ושומר מחדש. לאחר זמן הועבר לבסיס עובדה לאחסנה ולאחר מכן למוזיאון חיל האויר,שם הוא נמצא מאז באחסנה.
 
עייט 884 במוזיאון ח"א,2009 (Photo:Bob Wood) ומזוית אחרת (צילום:יצחק גרשמן)
 

 

לייבסיטי - בניית אתרים