נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:
 
דגם 377-10-36 סטרטוקרוזר
 
יצרן:בואינג,ארה"ב
 
מספר יצרן:15925
 
מספר גוף:15
 
תולדות המטוס:
 
המטוס הוזמן ע"י חברת התעופה האמריקאית פאן אמריקן.נגלל בתאריך 8.10.48 וביצע את טיסת הבכורה בתאריך 4.12.48.הוא היה מטוס הסטרטוקרוזר הראשון שנמסר לשימוש אזרחי. הוא נמסר לחברה ביום שני,31 בינואר 49 כשהוא נושא אות קריאה N1025V והושק ע"י הגב' מרגרט טרומן,אשתו של נשיא ארה"ב' בטקס שנערך בשדה התעופה הלאומי של וושינגטון בתאריך 5.3.49 ,ובו ניתן למטוס השם "קליפר אמריקה".במשך שנות הפעלתו בחברה שונה השם פעמיים:ל-"קליפר ריינבו" ול-"קליפר סלסטיאל".הופעל בקוי החברה הטראנס אטלנטיים בין היתר לאירופה,אוסטרליה ויפן.

צולם בש"ת אסנדון,אוסטרליה בשנת 1950 בסכמת הצביעה השניה של מטוסי הסטרטוקרוזר של פן-אם
 
המטוס צבר עד שנת 1959 33,782 שנות טיסה.לקראת סוף שירותו בחברה הופעל בקו לאיי פיג'י עד סוף שנת 1960 ובשנת 1961 הוצא משירות והוכנס לאחסנה בשדה התעופה של סן פרנסיסקו בשנת 1961.
 
ב-2 בפבואר 1962 המטוס נמכר לחיל האויר בסכום של 5,000 דולר לערך.הוא נרשם באגף התעופה האזרחית במשרד התחבורה ב-19 בפברואר וקיבל אות קריאה 4X-AOF.הוא נמסר לידי אנשי התעשיה האוירית לצורך העברה ארצה במרץ 62 אך נראה בש"ת של העיר אוקלנד באפריל 62.המטוס הועבר ארצה ובתאריך 27.8.62 שונה אות הקריאה שלו ל-4X-ASA.בנובמבר 62 נשא את הסימון A-125 על חרטומו וכונה בתעשיה האוירית "ע-4".שימש כמעבדה מעופפת עבור התעשיה האוירית כשהוא נושא דגמי "מנהרה" שחוברו לגגו
צולם בתע"א עם הגיעו,עדיין בסכמת הצביעה האחרונה של פן-אם.
(אוסף אשר רוט ע"י "קנה מידה")
מעבדה מעופפת בשירות התעשיה האוירית (אוסף רמי סקלדמן דרך "קנה מידה")
 
המטוס הועבר לחיל האויר ב-16.3.65 תחת אות הקריאה 4X-FOF .הוא נכנס לשירות הטייסת הבינלאומית ונשא את השם "ביתר".הועבר לתעשיה האוירית ושם הוסב לתצורת "זנב סובב" שאיפשר העלאת מטענים דרך הזנב הפתוח.חזר לטייסת באפריל 67  ומאז הופעל תחת מספר הזנב 015 ואות הקריאה 4X-FPW..יצא משירות בתאריך 1.1.75.

בש"ת אורלי,פריס,1967 (Photo:Geoff Davidson)
לייבסיטי - בניית אתרים