נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
עודד אברבאנל היה מראשוני טייסי התובלה של חיל האויר. הוא סיים קורס טייס אזרחי שנערך בבייקרספילד שבארה"ב ובמלחמת העצמאות הטיס מטוסים קלים ומטוסי נורסמן.
 
ב-14 בדצמבר 1950 היה אברבאנל קברניט מטוס דקוטה 1402 שהמריא מתל נוף בשעות הצהריים לצורך הצנחת צנחנים במפגן צניחה שנערך בפני טירוני בסיס הדרכה ליד צריפין. הדבוקה הראשונה קפצה מהמטוס בגובה 150 מטר מבעד לדלת ההצנחה שנמצאת מצידו השמאלי, כשעודד חש לפתע דחף בהגה המטוס. המשלח, רס"ל סמי רפאל הוציא את גופו מבעד לדלת המטוס כדי לוודא שהדבוקה התרחקה מהמטוס לפני שתצא ממנו הדבוקה השנייה שהיתה מורכבת ממדריכי צניחה, וכשהסתכל לכיוון זנב במטוס גילה שמצנחו של אחד מהצנחנים נתפס בגלגל הזנב של המטוס, והצנחן, רב"ט ג'ורג' פרלוס, נשאר תלוי על הגלגל.
 
רפאל הודיע מיד למשלח השני שצנחן נתפס בגלגל הזנב ושיודיע לטייס לכבות מנוע ולפנות לכיוון הים. אברבאנל נסק לגובה ופנה לכיוון הים תוך שהוא מקטין את המהירות ל-160 מייל לשעה. תוך כדי כך רפאל נשכב על בטנו בפתח, הוציא חבל ובקצהו עוגן, וכשהוא נעזר בהדף האויר מהמדחף השמאלי כיוון אותו אל בין מיתרי מצנחו של פרלוס, ובעזרת הצנחנים שנשארו במטוס החל למשוך את החבל ואת פרלוס פנימה. הם הצליחו למשוך אותו עד לדלת המטוס ואז נקרעו שבעה מיתרים מהמצנח ופרלוס עף אחורה בגלל הדף האויר מהמדחף.

מספר עודד אברבאנל: "לא ניסיתי להגביה יותר, כי חששתי, שברוח הנוראה בה שרוי הצנחן הוא עלול לקפוא מקור אם המטוס יטפס עוד למעלה. לכן שמרתי על גובה ממוצע והמתנתי לתוצאות המשיכה של הצנחנים בתא המטען."
 
מטוס הדקוטה היה כבר מעל לים. אברבאנל כיבה את המנוע השמאלי והניץ את המדחף. פרלוס נהדף מלחץ האויר שהגיע מהמדחף הימני והתקרב לדלת. אברבאנל הוריד את מהירות המטוס ל-90 מייל לשעה והמטוס החל לאבד גובה.

ממשיך אברבאנל: "דבר אחד היה ברור לי - הנסיון צריך להיות קצר וקולע. מטוס גדול כמו הדקוטה אינו יכול לאבד גובה בלי סוף, וכאשר המהירות יורדת מתחת למינימום מסויים הוא עלול להזדקר, להיכנס לסחרור ולהתרסק. ידעתי שבמקרה כזה, מונחים על כף המאזניים חייו של צנחן אמיץ אחד מול חייהם של 15 צנחנים אחרים, שנשארו עדיין בבטן המטוס, ושל אנשי הצוות".

המשלח הוציא את רוב גופו אל מחוץ לדלת וכשחבריו מחזיקים בו הצליח להצמיד את העוגן למצנח, ולאחר 10 דקות הצליחו לתפוס ולמשוך את פרלוס הקפוא אל תוך המטוס כשהוא תלוי על מיתר אחד בלבד של המצנח. זה היה ממש בזמן היות והמטוס הגיע כבר לגובה 500 רגל, גובה שבו החליט אברבאנל להניע שוב את המנוע השמאלי כדי להציל את המטוס, צוותו והצנחנים שנותרו בו.
 
עודד אברבאנל, הצנחן ג'ורג' פרלוס (ישעיהו דר) והמשלח סמי רפאל זכו על קור רוחם ואומץ ליבם לצל"ש הראשון בצה"ל שהומר באפריל 1973 באות המופת.
לייבסיטי - בניית אתרים