נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:AS.65 קונסול
 
יצרן:איירספיד, מפעל פורטסמות' , בריטניה
 
מספר יצרן: 4324
 
תולדות המטוס:
 
המטוס הופעל ע"י חיל האויר המלכותי הבריטי לאימון נווטים מבסיס פורטסמות בימי מלחמת העולם השניה כדגם AS.10 אוקספורד מס' זנב PK260. לאחר המלחמה נמכר לחברת איירספיד, נרשם על שמה בתאריך 29.6.46 , ותעודת כושר טיסה בריטית הוצאה בתאריך 5.12.46.
 
חברת איירספיד איזרחה אותו והסבה אותו לדגם AS.65  קונסול. נמכר ב-6.12.46 לחברת בריטיש אויאיישן סרוויסס תחת אות קריאה G-AIKY. אות קריאה זה בוטל ב-9.4.47 כשהמטוס נמכר לסינגפור. נרשם שם באפריל 47 תחת אות הקריאה VR-SCD ע"ש חברת התעופה מלאיין איירווייז וכונה "Raja Udang" ( שלדג ).  יצא ב-1.5.47  משדה התעופה קלאנג שבסינגפור לראשונה משלוש הטיסות הסדירות השבועיות של החברה לקואלה לומפור, איפוה ופנאנג. באוגוסט 52 נמכר חזרה לבריטניה לחברת וו.ס.שאקלטון בע"מ מלונדון ונרשם על שמה עם אות הקריאה הבריטי המקורי בתאריך 13.8.52. לאחר מכן נמכר לחברת איירוסרוויסס (לונדון) בע"מ .נ רשם על שמה בתאריך 29.4.53.
 
ב-5 במאי 53 נמכר לישראל והרישום הבריטי בוטל. נרשם ב-26 באוגוסט 53 ע"ש חברת אל על תחת אות הקריאה 4X-AEK .חברת אל על הפעילה את המטוס מש"ת בלוד להסבת צוותי אויר למטוסים דו ורב מנועיים וכן להדרכה בטיסות מכשירים לקראת בחינת ההסמכה של מחלקת התעופה האזרחית במשרד התחבורה.
 
המטוס ניזוק בתאונת נחיתה בלוד ב-7.7.54 ויצא משירות. הרישום הישראלי בוטל בתאריך 18.2.57.

 
לייבסיטי - בניית אתרים