נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: F-4E-60-MC MOD

יצרן: מקדוננל-דגלס

מספר יצרן: 4822

מספר חא"א: 74-1015

תאריך יצור:מאי 1976


תולדות המטוס

מטוס ממוכשר.הגיע ארצה בתאריך 15.10.76 במסגרת מבצע Peace Echo V . שימש כמטוס ניסוי במרכז ניסויי טיסה  (מנ"ט) של חיל האויר כשהוא נושא את סימלי טייסת העטלף ומנ"ט.

במטוס נכללו שינויים וביניהם התקנת  'מארז מכשור' במקום מיכל דלק גוף מס' 7 שהכיל ציוד אלקטרוני לשידור והקלטת נתונים ממדידי מכשור שפוזרו באזורים שונים במטוסים ומדדו לחצים, טמפרטורות,תאוצות  ורעידות. ציוד מכשור נוסף הותקן גם בדלת 19 וב'צוללת'-שהיתה החלל הצר בחציץ שבין מיכל 7 לקודקוד האחורי של המטוס (משני צידיו) מעל הגאי הגובה. שם מוקמו מחווני מכשור ללחץ הידראולי וטמפרטורה של המנועים.

למטוס היתה יכולת צילום סרט מהיר באמצעות מצלמות פוטוסוניקס שניתלו על 'פלטות צילום' בתחנות החימוש השונות.כן היתה אפשרות להחלפת צינור הפיטו ב-"בום",שהיה צינור פיטו ארוך וממוכשר שהכיל מדידי AOA מדוייקים מאד. עיקר השימוש  בו היה בניסויי הטיסה שעוסקים בעיקר בהשפעות של שילוב מערכות/חימוש חדשים על יציבות ביצועי המטוס. המטוס הגיע לתצוגה במוזיאון ח"א בתצורה זו.

למטוס זה היתה תוספת ייחודית של 'מערכת פרפור' שהפעילה באופן יזום מפעילים שחוברו להגאי המטוס בתדירות משתנה שניתנה לשליטה מפאנל הפעלה ייחודי שהותקן בתא אחורי וכך בוצעו פתיחות מעטפת טיסה בתצורות חדשות.

במרץ 76 הוחלף תותח הוולקן של המטוס בשני תותחי "דפה" 30 מ"מ שהיו מורכבים במטוסי השחק, הנשר, העייט והכפיר. בחינת הנתונים  שנאספו בניסויי הטיסה הראו שההתקנה יוצרת גרר רב המשפיע על ביצועי המטוס והרעיון נגנז.
 
לאחר שיצא משירות הועבר לתצוגה במוזיאון ח"א.

קורנס 297 בטיסה
במוזיאון ח"א (Photo:Andreas Zeitler) (מתוך IAF-PDB)

 תודתנו נתונה לאייל על העזרה בפרטים

לייבסיטי - בניית אתרים