נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם: F-4E-32-MC פאנטום II

יצרן:מקדוננל-דגלס,ארה"ב

מספר יצרן: 2594

מספר חא"א:66-0327

טיסה ראשונה:נובמבר 67

תולדות המטוס:

התקבל ע"י חא"א ב-9 בדצמבר 1967 תחת המספר 66-0327 והוצב בכנף הקרב הטקטית ה-33 (פיקוד האויר הטקטי) בבסיס אגלין בפלורידה. באוקטובר 1968 הועבר לכנף הקרב הטקטית ה-479 בבסיס ג'ורג' בקליפורניה. הכנף פרסה לבסיס נליס בנוודה לביה"ס ללוחמה אוירית של חא"א במרץ 69. במאי 69 הועבר לכנף הקרב הטקטית ה-479 ובחודש אוגוסט 1970 הועבר המטוס לכנף הקרב הטקטית ה-4  בבסיס  סיימור-ג'והנסון בקרולינה הצפונית.

הכנף פרסה לבסיס מקדיל בפלורידה, ובאפריל 1972 עברה לבסיס אובון של ח"א התאילנדי לפעילות במלחמת ויאטנם. המטוס הועבר לכנף הקרב הטקטית ה-31 באותו בסיס בדצמבר 1972 ולכנף הקרב הטקטית ה-33 גם היא באותו בסיס ביוני 1973. הכנף חזרה לארה"ב לבסיס אגלין בספטמבר 1973. המטוס הורד ממלאי חא"א באוקטובר 1973 והועבר לחיל האוויר הישראלי במסגרת מבצע "ניקל גראס", עוד באותו החודש.

הוטס במסגרת טייסת הפטישים. בשלב מסוים הועבר לתעשיה האוירית להסבה לתצורת "סופר פנטום". בתחילה הורכב מנוע פראט אנד וויטני 1120 בבית המנוע השמאלי כדי לבדוק את שילוב המנוע וגוף המטוס, וכן כדי לבצע ניסויי טיסה למנוע, שיועד גם למטוס הלביא. שינויי המבנה שבוצעו כדי לקלוט את המנוע החדש היו הסבת תעלות כונסי האויר, התקנת תומכי מנוע חדשים, דלתות מנוע חדשות, תיבת ממסרים חדשה עם גנרטור אינטגרלי ומערכת מצערת אוטומטית.

כן כללו השינויים מערכות ניהול מושבחות להקזת  והולכת אויר למזגן, ממשק בקרה למנוע/גוף, וכן ושינויים וחיזוקי מבנה שהיו אמורים להוסיף לגוף המטוס כ-2000 שעות טיסה ובאותו זמן להוריד את משקל המטוס ב-680 ק"ג. המטוס ביצע את טיסת הבכורה מנתב"ג ב-30.7.86 ולאחר הרכבת המנוע השני  ביצע  את טיסת הבכורה  ב-24.4.87. 

המטוס הועבר לניסויי טיסה במרכז ניסויי טיסה של ח"א. תוכנית הניסויים כונתה בחיל האויר "כח גלום" , ובה  עבר המטוס  מהירות מאך 1 ללא שימוש במבערים האחוריים, והגיע ליחס דחף/ משקל של 1.04 שהיה  ב-17 אחוז יותר משל הקורנס הרגיל. כן שופר שיעור הנסיקה ב-36 אחוז, ההאצה בגובה בינוני שופרה ב-27 אחוז ומהירות הטיסה בגובה נמוך עם 18 פצצות עלתה מ-1,046 קמ"ש ל-1,120 קמ"ש. את התמיכה הטכנית במנועים החדשים סיפקה חברת מנועי בית שמש  שהיתה אמורה ליצר אותם עבור פרוייקט הלביא ברשיון של חברת פראט אנד וויטני.

התעשיה האווירית בסיוע משרד הביטחון הטיסו את המטוס בשנת 1987  לסלון האווירי בלה בורז'ה בפאריס לשם תצוגה. הוא נצבע מחדש, וניתנו לו מספר התצוגה 229 ואות הקריאה האזרחי 4X-JPA. ח"א החליט בסופו של דבר לא לבצע את ההשבחה שהציעה התע"א, גם לאחר שיצרנית המטוס סירבה לאשר את השינויים, מפני שהביאו את הקורנס המושבח לרמת ביצועים של מטוסי ה-F-18 . ח"א השביח את מטוסי הקורנס לדגם "קורנס 2000". אב הטיפוס הועבר למוזיאון חיל האויר

המטוס בגרירה על המסלול בלה בורז'ה  מטופל ע"י טכנאי התע"א בין גיחות תצוגה בסלון האוירי בלה בורז'ה

בתצוגה סטאטית בסלון האוירי זנבו של המטוס בתצוגה לאחר שיפוץ בתצוגה קרקעית
במסדר כנפיים, יוני 2009 (צילום: אמיר שגב)
לייבסיטי - בניית אתרים