נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: 707-329

יצרן: בואינג, ארה"ב

מספר יצרן: 18374

מספר גוף: 283

מספר בלוק: 2206

מספר תחזוקה: SN010

תולדות המטוס

הוזמן ע"י חברת התעופה הלאומית הבלגית סבנה בלגיאן וורלד איירווייז באוגוסט 1961. טקס גלילת המטוס נערך במפעל רנטון של בואינג ב-6 במרס 1962 וטיסת הבכורה התקיימה ב-3 באפריל. ב-9 באפריל הונפקה למטוס תעודת כושר טיסה בלגית מס' 1408 ונרשם עליו אות הקריאה הבלגי OO-SJF. המטוס נמסר לסבנה ב-17 באפריל והוטס לבריסל.


 
בואינג OO-SJF בש"ת של בריסל,יולי 62. (Photo:Michael Guzdzial)

ב-15 בדצמבר 1965 חנך המטוס את קו בריסל-מדריד-לאגוס-אבידג'אן, וב-8 בדצמבר 1967 הושכר לחברת אייר קונגו שהפעילה אותו עד לשנת 1968. ב-15 באוגוסט 1968 חנך המטוס את קו בריסל-מונטראל-מקסיקו סיטי-גואטמלה סיטי של סבנה, וב-25 במרץ 69 הוצא משירות, אות הקריאה שלו בוטל והוא הוכנס לאחסנה בבריסל.

ב-2 באפריל 1969 הושכר המטוס לחברת אוסטריאן איירלינס, ניתן לו אות הקריאה OO-LBA ובאותו יום חנך את קו וינה-ניו יורק קנדי של החברה. המטוס הופעל בשרות החברה עד להחזרתו ב-31 במרס 1971, וב-19 באפריל 1971 הושב לו אות הקריאה הבלגי והוא הוחזר לאחסנה בבריסל.

בדצמבר 74 הושכר לחברת אייר אלג'יריה עד לינואר 1975, ובנובמבר 1975 הושכר לחברת התעופה מנדלה איירליינס עד לינואר 1976, ואז הוחזר לאחסנה. חברת מנדלה שבה ושכרה את המטוס ב-19 בנובמבר 1976 ועד ל-7 בינואר 1977.

התעשיה האוירית רכשה את המטוס מסבנה ב-20 בינואר 1977. המטוס קיבל אות קריאה 4X-BYL והועבר לנתב"ג למתקני התע"א. עד שלב זה צבר 48,695 שעות טיסה. בשנת 1978 הוסב למשימות "אלקטרוניות" ולאחר טיסות הניסוי הועבר חיל האויר. המטוס הופעל בטייסת הבינלאומית תחת מס' זנב 128 ואות קריאה 4X-JYL עד שיצא משירות ובספריו רשומות 55,439:54 שעות טיסה.
הוצע למכירה ע"י סיב"ט ולבסוף נגרט למתכת.

ראם 128 בנתב"ג (צילום:סיב"ט)
לייבסיטי - בניית אתרים