נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:707-329

יצרן:בואינג,ארה"ב

מספר יצרן: 18460

מספר גוף:328

מספר מנת יצור:2207

תולדות המטוס:

המטוס הוזמן ע"י חברת התעופה הבלגית "סבנה" בחברת בואינג באוגוסט 1961 וניתן לו אות קריאה בלגי OO-SJG
נגלל במפעל רנטון של בואינג בתאריך 2.11.62 וביצע את טיסתו הראשונה מרנטון בתאריך 9.1.63.למטוס הוצאה תעודת כושר טיסה מס.1448 והוא המריא מרנטון לבריסל בתאריך 19.1.63.הגיע לבריסל יום אחר כך ונמסר לחב' "סבנה" שהפעילה אותו בקוים למזרח התיכון ולאפריקה.

OO-SJG של סבנה
 
במרץ 63 הושכר לחברת "אייר קונגו" והוחזר ל"סבנה" לאחר 4 חודשים. החברה המשיכה להפעילו בקוים למזה"ת ולאפריקה ובתאריך 16.3.65 ביצע את הטיסה ה-10,000 של החברה בקו לאופולדוויל-בריסל. הושכר במרץ 67 לחברת "ניגריה איירוויז" והוחזר באותו החודש,ומיד אחר כך הושכר לחברת "אייר קונגו" שהחזירה אותו ל"סבנה"  באותה שנה.

בתאריך 8.5.72 המטוס נחטף בעת שהיה בטיסה סדירה מס.SN571 בקו בריסל-וינה-תל אביב ע"י מחבלים אירגון ספטמבר השחור.מיד לאחר ההמראה מוינה.המטוס נחת בנתב"ג בשעה 17:15 נוסעיו הוחזקו בני ערובה למשך 23 שעות, וחוטפיו דרשו שחרור מאות מחבלים הכלואים בישראל. הם איימו לפוצץ את המטוס על נוסעיו. למחרת היום השתלט עליו צוות של 16 מלוחמי סיירת מטכ"ל בפיקודו של סא"ל אהוד ברק, וביניהם סרן בנימין נתניהו. הצוות חיסל 2 מחבלים , לכד 2 מחבלות ושיחרר את הנוסעים.בקרב שנערך בתוך המטוס  נהרגה אחת הנוסעות ועוד שניים נפצעו.

לוחמי סיירת מטכ"ח משתלטים על המטוס בש"ת בלוד
 
המטוס הוכנס למוסכי התעשיה האוירית לתיקון נזקי הקרב והוחזר לחברת "סבנה".

באותה שנה הושכר שוב,והפעם לחברת התעופה הלאומית של טוניסיה "טוניס אייר" הוחזר באותה שנה,והושכר שוב לאותה חברה בשנת 1973. הוצא משירות חברת "סבנה" בפברואר 1973 והושם באחסנה בשדה התעופה בבריסל.אות הקריאה הבלגי שלו בוטל.

בתאריך 25 לפברואר 1977 נרכש  ע"י התעשיה האוירית כשבספריו רשומות 46,009 שעות טיסה. נרשם במנהל התעופה האזרחית וקיבל את אות הקריאה 4X-BYM מהסדרה השמורה לתע"א לרישום מטוסים לשם ביצוע טיסות ניסוי. באותה שנה הושכר המטוס לחברת "אל על" והוחזר לתע"א בשנת 1978.הושכר לחיל האויר בהמשך אותה שנה (כנראה לניסוי מערכות המ"א שהותקנו בו) ולאחר מכן נרכש ע"י ח"א וקיבל את מס.הזנב 137 ואת אות הקריאה הצבאי 4X-JYM . עד חודש יוני 1980 צבר המטוס 46,828 שעות טיסה ובשנת 1981 אוחסן בנתב"ג.חזר לשירות בשנת 1982,יצא משירות בשנת 1991 והוחזר שוב לשירות בשנת 1993.

4X-BYM של אל על (Photo:Dietrich Eggert)
 
המטוס יצא סופית משירות חיל האויר בשל גילו המופלג ב-14 ביולי 2006 ומאוחסן בנתב"ג. לפני שנים מספר הוצע המטוס  ההיסטורי  לגריטה במסגרת מכרז של סיב"ט.לאחר פירסום הדבר על ידי באתר "מרחב אוירי",ובפורומים שונים באינטרנט,וכן לאחר פנייה למוזיאון חיל האויר,פנה מפקד המוזיאון יעקב טרנר למשרד הביטחון ולמפקדת ח"א וביקש להעביר את המטוס לתצוגה במוזיאון.בקשתו נענתה בחיוב והמטוס הוצא מהמכרז וניצל מגריטה.
 

המטוס המתין  בנתב"ג להעברתו בתובלה קרקעית למוזיאון חיל האויר. עקב התמהמהות ההובלה ועקב מצבו הרעוע, הוחלט לגרטו.
 
ראם 137 כפי שצולם בתאריך 2.1.10 (צילום:מוני)
 
לייבסיטי - בניית אתרים