נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:707-131
 
יצרן:בואינג,ארה"ב
 
מספר יצרן:17666
 
מספר קו יצור:32
 
מספר בלוק:0409
 
מספר תחזוקה:TW0003
 
תולדות המטוס:
 
הוזמן בחברת בואינג ע"י חברת יוז טול קו. (שהיתה מחזיקת המניות העיקרית של חברת התעופה האמריקאית TWA ) בתאריך 7.2.56. המטוס נגלל במפעל רנטון של חברת בואינג בתאריך 25.2.59 וביצע את טיסת הבכורה בדיוק חודשיים לאחר מכן כשהוא נושא את אות הקריאה N739TW. סופק למזמין ב-24.5.59 והושכר לחברת TWA לפי תעריף של 2,500 דולר ליום.
 
המטוס קיבל את מספר הצי ב-TWA שהיה 7739 ונכנס לשירות בקוי החברה. בשנת 1961 הועבר חזרה למפעל רנטון של בואינג לביצוע שינויים בזנב ובמיצב הכיוון. בתאריך 28.10.70 הונחת נחיתת חירום בש"ת סדאר רפידס שבמדינת אייווה לאחר שהקברניט לקה בליבו ואיבד את הכרתו.המטוס יצא משימוש בחברה ב-1 ביוני 71 והוכנס לאחסנה בש"ת של קנזס סיטי.

בשירות TWA, ש"ת של סו-פרנסיסקו (Photo:Clint Groves)
 
התעשיה האוירית לישראל רכשה ב-19 בדצמבר 71 קבוצה של מטוסי 707 מעודפי TWA והעבירה אותם לשדה התעופה בלוד מתוך כוונה לשפצם ולמכור אותם. מטוס זה הוטס ארצה ב-22 בדצמבר 71.בשנת 72 הושכר ע"י חברת השכר סקאן ליסינג שהשכירה אותו לחברת התעופה אייר סיאם ב-23 בדצמבר 72. המטוס נרשם בתאילנד תחת אות הקריאה HS-VGA, הוטס לבנגקוק ובהגיעו קיבל את הכינוי Chao Phraya. את טיסתו הראשונה בשירות החברה ערך ב-1 לינואר 73 בקו בנגקוק-הונג קונג-טוקיו. הוחזר לתע"א באוקטובר 73.

HS-VGA על צוותו בצילום פרסומת של חברת אייר סיאם
 
המטוס נצבע בצבעי חברת התעופה הבלגית טראנס יורופיאן אך נרשם במנהל התעופה האזרחית של משרד התחבורה תחת אות הקריאה 4X-ACU והושכר לחברת אל על ב-14 באוקטובר למשך שבוע. ב-22 באוקטובר "גוייס" לשירות חיל האויר כמטוס אח"מ והוחזר לתע"א בדצמבר.
 
ב-14 בדצמבר נרכש ע"י חברת TAA ונרשם על שמה בבלגיה תחת אות הקריאה OO-TEE. המטוס קיבל שם תעודת כושר טיסה מס' 2390, אך ב-26 בדצמבר הועבר מדבלין והוחנה בש"ת של בריסל לפי בקשת ממשלת ישראל. המטוס שוחרר בינואר 74 ונכנס לשירות בקוי TAA. בשנת 1975 קיבל בחברה את הכינוי Perla.

OO-TEE בשירות TEA
 
יצא משירות ב-24 ביולי 76 והוכנס לאחסנה בש"ת בריסל. ב-29 באוקטובר נרכש ע"י התעשיה האוירית לישראל לחלקי חילוף , והועבר למתקני החברה בנתב"ג, אך שם לא פורק ואוחסן כשבספריו רשומות 42,035 שעות טיסה. לבסוף הוסב בתע"י למיכלית תדלוק באויר ע"י התקנת מערכת התדלוק שפורקה ממטוסי הסטרטוקרוזר, ונכנס לשירות בטייסת הבינלאומית בשנת 1978 תחת מס' זנב 005 ואות קריאה 4X-JYC.
 
נראה מפורק למחצה בש"ת מאקסטון –לאורינבורג שבמדינת צפון קרולינה בארה"ב ביוני 99 ובאוגוסט 2000.כנראה שפורק לבסוף לגרוטאות.

שרידי ראם 005 בש"ת מאקסטון-לאורינבורג. צולם באוגוסט 2000 (Photo:Simon Gregory)
לייבסיטי - בניית אתרים