נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:D.H.89A רפיד
 
יצרן:דה הוילנד, בריטניה
 
מספר יצרן:6399
 
תולדות המטוס:
 

 
לאחר טיסת הבכורה, הוצאה למטוס תעודת כושר טיסה מס' 6256 בקטגוריה ""Normal  המאפשרת נשירת שבעה נוסעים. חברת דה הוילנד מכרה אותו לסר וויליאם פירת' מקובהם שבמחוז סורי, (מחברת הפלדה ריצ'ארד ת'ומס) והמטוס נרשם על שמו בתאריך 13.4.38 תחת אות הקריאה G-AFEN. המטוס חנה בשדה התעופה של הסטון, ובעליו השתמש בו כמטוס פרטי לנסיעות עסקיו ליעדים קרובים באירופה.
 
המטוס נרכש בבריטניה ע"י חברת התעופה "נתיבי אויר לארץ ישראל" שהוקמה בלונדון בשנת 1934. הוא קיבל את הרישום המנדטורי VQ-PAC וניתנה לו תעודת רישום מס' 12 שהתבססה על תעודת כושר הטיסה הבריטית.המטוס הוטס ארצה והופעל בקו לוד-חיפה.אות הקריאה הבריטי בוטל בדצמבר 38.
 
ב-1 ביולי 40 גוייס המטוס למאמץ המלחמתי הבריטי,ושימש מאז את גף הקישור של מפקדת הלוואנט ששכנה בשדה התעופה בלוד. המטוס נשא מס' זנב צבאי Z7188. אות הקריאה המנדטורי בוטל ב-1.8.40. בתאריך 25.7.40,  נרשם במנהל התעופה המלכותי ע"ש "מזכיר המדינה לענייני אויריה, לונדון".תחת אות הקריאה המקורי G-AFEN. הופעל מהליופוליס שבמצרים ע"י חברת התעופה הבריטית BOAC כמטוס לשימושו של גנרל גיפורד. תעודת כושר הטיסה חודשה בתאריך 9.8.40.הוטס מקהיר ללאגוס שבניגריה בין 12 ל-15.8.40. נראה שם באוגוסט 41.
 
ב-17.2.42  הוחזר המטוס לשימוש צבאי והועבר  לשירות טייסת 173 של ח"א המלכותי שהוקמה בבסיס הליופוליס במצרים, ושביצעה מגוון רחב של טיסות תובלה וקישור בתאריך 6.9.42,ואז ניתן לו מספר זנב HK864. ב-24 באוקטובר 42 הועבר לגף קישור לעירק ופרס,והוטס שם עד שנת 1944.
 
בנובמבר 45  נרקמה עיסקה למכור את המטוס לחברת הנפט האנגלו-אירנית, ואף הוקצה לו אות קריאה ירדני TJ-AAI אך העיסקה לא יצאה לבסוף אל הפועל. ישנם דיווחים לא מאומתים שהמטוס נרכש גם ע"י חברת  התעופה Arab Airways Association מעבר הירדן ב-22.10.46.
 
ב-19.3.47 נמכר המטוס ע"י מיניסטריון האויריה הבריטי לחברת וו.א. רואלסון שעסקה בשיפוץ מטוסי תובלה מעודפי המלחמה ומכירתם לשוק האזרחי. המטוס נרשם ע"ש החברה תחת אות הקריאה G-AFEN ב-21.4.47.השיפוץ הושלם והמטוס נמכר לחברת תעופה מארגנטינה והרישום הבריטי נמחק בתאריך 30.12.48.
 
המטוס לא הגיע לארגנטינה. כפי הנראה שנמכר לשליח הרכש עמנואל צור. הגיע לארץ בתחילת שנת 1949  ונכנס לשירות ח"א. לאחר מלחמת העצמאות נרשם במח' התעופה האזרחית של משרד התחבורה תחת אות קריאה 4X-CAN ע"ש חברת "אל שם" שהיתה למעשה חברה פיקטיבית לצורך טיסות תובלה של ח"א לחו"ל בנתיבי הטיסה  האזרחיים. רישום זרחי זה בוטל בתאריך 10.1.50, המטוס נצבע בצבעי הסוואה וקיבל את מספר הזנב 1307. יצא משירות בשנת 1955 ופורק לגרוטאות.
 

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים