נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

חברת שחף הפעילה בית ספר לטיסה ומוניות אויר, ומשרדיה היו ממוקמים על גבעה מצפון לתחילת מסלול 29 בהרצליה. בשנות ה-80 וה-90 הפעילה החברה שלושה מטוסי 152 (CEK, CES, CGN), כש- CEK ו CES היו צרפתיים תוצרת מפעל ריימס מדגם F152. במטוס CEK היה מותקן כסא לילד  בתא המטען ואפשר לילד עד משקל 54 קילו לטוס בנוסף ל-2 טייסים, והססנה 152 (CGN) היה אמריקאי וצוייד במיכלי דלק  ארוכי טווח.

כמו כן הפעילה החברה מטוס ססנה 172N ברישום 4X-CGD ססנה 310 (CAF)  ארבעה מטוסי איילנדר (AYA,AYH, AYS, AYN) וריימס/ססנה 150 (CEJ). מטוס האיילנדר (AYN) היה גם הוא עם מיכלים ארוכי טווח בקצות הכנפיים.

במחצית הראשונה של שנות השמונים הפעילה החברה  מטוס אמבראר בנדריאנטה  חכור  ברישום בריטי בקן תל אביב (שדה דב) אילת . – היה ריב גדול בבג"צ מול ארקיע בנושא זה לבסוף הקו נסגר והמטוסי הוחזר לבריטניה.

בשנת 1987 ססנה 152 (CEK) נחת על מסלול 29 עם חניך בסולו אשר ניסה לבצע נחיתה קצרה ונמוכה, הגלגלים הראשיים פגעו בגדר ואף המטוס הוטח בקרקע. החניך לא נפגע והמטוס הושבת.

בשנת 1988 ססנה 150 (CEJ) התרסקה במהלך טיסת בדיקת קו צינור הנפט. זו טיסה שמבוצעת בנגב בגובה מאוד נמוך. המטוס התרסק סמוך לקיבוץ אילות ובו הטייס  ונוסע (האיש שבדק את קו הצינור).

כאמור, עיסוק החברה באותן השנים היה בית ספר לטיסה, שהכשיר חניכים גם ממדינות ניגריה וסוואזילנד, וכן  השכרת מטוסים, טיסות מבצעיות וטיסות מסחריות.את קורס הטיס ביצעו על מטוסי ססנה 152,טייסים פרטיים לרוב היו משתמשים בססנה 152/172 ומטוסי האיילנדר וססנה 310 שימשו להגדר דו מנעי ולטיסות שונות.

מטוסי האיילנדר ולעיתים מטוס הססנה 172 פעלו רבות מסניף החברה בשדה דב בטיסות מסחריות שנקראו "טיסות ילדים". אלו היו טיסות סבב שהיו מבוצעות משדה דב בשישי/שבת וחג עם הורים וילדים ולפעמים קייטנות שפשוט רצו לטוס בשמי הארץ, הטיסה ארכה  20 דקות והנתיב עבר לאורך החוף צפונה עד נתניה וחזרה לשדה דב.

מטוסי האיילנדר והססנה 310 גם ביצעו סדרה של טיסות מסחריות במיוחד ללרנקה שבקפריסין בימים בהם לא היה קו טיסה סדיר מתל אביב ללרנקה.

כמו כן, מטוסי האיילנדר שימשו כמטוסי הצנחות במנחת הבונים, וביצעו טיסות מסחריות ליעדים שונים בארץ  בקו ת"א-אילת ומאילת למנחת סנטה קתרינה  וכן טיסות לדיווחי תנועה – שנקראו "טיסות קול ישראל".

החברה נסגרה בערך בשנת 1997  ומטוסיה נמכרו או הושבתו, לדעתי המטוסים היחידים שעדיין טסים הם CGD ו CAF.


מטוסי החברה: (מחקר:אבינעם מיסניקוב)

 

אות קריאה יצרן דגם מספר יצרן
4X-ALI ססנה 150G 150-67178
4X-ALP ססנה  P-206D  סופר סקייליין 206-0548
4X-ALR ססנה 150F 150-63785
4X-AYA בריטן נורמן  BN2A-6 איילנדר 0171B
4X-AYH בריטן נורמן BN2A-21 איילנדר 0446G
4X-AYN בריטן נורמן BN2A-2 איילנדר 0616R
4X-AYS בריטן נורמן BN2A-8 איילנדר 0376G
4X-CAF ססנה 310Q 310-1146
4X-CAW פייפר PA.34-200T סנקה II 34-7870299
4X-CCW פייפר PA.31-250 צ'יפטיין 31-7952250
4X-CEA ססנה 172L סקייהוק 172-59708
4X-CEJ ריימס/ססנה F.150L 0871
4X-CEK ריימס/ססנה F.152 1473
4X-CES ריימס/ססנה F.152 1519
4X-CGD ססנה 172N סקייהוק 172-68129
4X-CGN ססנה 152 152-82664
G-BKWB אמבראר EMB-110P2 110-199



 

לייבסיטי - בניית אתרים