נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

 
דגם: מיראז' IIICJ

יצרן: דאסו, צרפת

מספר יצרן:104

מספר גוף:56F

מספר  סידורי בסדרת יצור לח"א הישראלי:CJ4

 
שחק 07 בשירות טייסת הקרב הראשונה (באדיבות רענן וייס)
 
תולדות המטוס
 
המטוס יוצר במפעלי דאסו  בסדרת יצור CJ-1-IZ. סופק לחיל האויר ב-27 באפריל 62 והועבר ארצה במבצע ההעברה "זולה 2" כשהוא נושא את אות הקריאה F-SDAU.

נקלט בטייסת הקרב הראשונה בשנת 1962 ולאחר מכן הועבר לטייסת העטלף. מעיון  בהיסטורית האחזקה של המטוס מתברר שבתאריך 6  ביוני 67 נחת הטייס מנחם   שמול  עם המטוס ברמת דוד עם פגיעה  במיכל "סוט" תחתון. בוצע תיקון זמני והמטוס חזר לחצור. המטוס המשיך בגיחות במלחמה ובתאריך 9 ביוני נחת בבסיס חצרים לאחר קרב אויר כשהוא  "קצר" בדלק. ב-10 ביוני הנחית אותו איתן כרמי ברמת דוד לאחר שהמטוס נפגע שוב מנ"מ ברמת הגולן במהלך החיפוי על חילוצו של שמואל שטופר שהופל עם שחק 47..ב-31 ביוני  הוטס מחצור כשגלגליו בחוץ ליחידת האחזקה האוירית בתל נוף לתיקוני דרג ד'. בתאריך 20 בנובמבר 67 היו רשומות בספריו 746 שעות טיסה וב- 5 בדצמבר 67 הועבר שוב ליחידת האחזקה האוירית להשלמת סדרת שינויים והתקנות.

כשהחלה הטייסת לקבל את מטוסי הכפיר הועבר לטייסת הסילון הראשונה .
באוגוסט 1979 הועבר לטייסת הנגב  בבסיס איתם, וכשהוחזר הבסיס לידים מצריות לאחר הסכמי השלום,הועבר עם מטוסי הטייסת לבסיס חצור ב-24  בספטמבר 81 ,שם הוקמה באפריל 82 טייסת המילואים "טייסת מרכז המדינה" .יצא משירות ביוני 82 ובספריו רשומות 2316:00 שעות טיסה.

הפלות:

למטוס 5 הפלות

 
ב-7 ביולי 1969 רדף אבינעם קלדס אחר מיג 21 מצרי. המיג התרסק ללא שירו עליו.
 
ב-24 ביולי 1969 הפיל מיכאל צוק סוחוי 7 מצרי בתותחים מעל לאגם המר הגדול
 
ב-7 באוקטובר 1973 הפיל צבי ורד מיג 21 סורי בתותחים.
 
ב-10 באוקטובר 1973 הפיל יהודה קורן מיג 17 סורי בטיל שפריר.

ב-10 באוקטובר 1973 הפיל יובל נוימן סוחוי 7 סורי

 
בשירות טייסת הסילון הראשונה (באדיבות רענן וייס) ולקראת סיום הקריירה בח"א-בסככה בחצור (באדיבות רענן וייס)
בעקבות פירסום מאמר זה, כתב לנו יהודה אורן, מראשוני מכונאי השחק בטייסת הקרב הראשונה:
 
מדובר במטוס שכל שנותיו הראשונות העסיק את טייסת הקרב הראשונה כמטוס בעייתי במערכת המעצורים שלו. אין אביזר אחד במערכת שלא הוחלף במהלך שנותיו הראשונות 1962-1965. הוא חזר מדי פעם על אירועי הסעה, גמירת מסלול וכיוצא באלו. האביזרים שעליהם אני מתייחס כוללים כאלו שלא נוגעים בהם ברמת ליין אלא רק בדרג ב'.
 
אירוע הבטיחות האחרון של המטוס שאני זוכר היה הדרמטי ביותר. סרן אילן אוורבוך יצא לטיסות לילה מאחד הדת"קים. בזמן ההמתנה להתנעה, היו טייסים מרימים חלקית את חופת התא כי עד שהמנוע לא הניע לא היה מזוג בתא.

כאשר ניתן האישור להניע הוא הוריד את החופה, עבר להתנעה והסעה ללא נעילת החופה על-ידי הידית. לאחר ההתיישרות על המסלול, התחיל את ריצת ההמראה עם חופה לא נעולה והיא עפה לו מהמטוס על ידי היניקה של המהירות.

החופה קרעה את המוט לניתוק מהיר בהפלטה, והגולות של המנגנון התפזרו בתא. המטוס עצר בסוף המסלול והוחזר לדת"ק, ושם, במשך כמה ימים טובים עבר המטוס סוג של שיחזור החופה ומרכיביה כאשר עיקר הבעיה למצוא את הגולות החסרות שהתפזרו בתא הטייס. משימה לא קלה.

אגב: עד לאירוע זה לא היה חיבור חשמלי של מערכת נעילת החופה ללוח האזהרות. אחרי אירוע זה בוצע הט"מ מיוחד שחיבר את נעילת החופה והידית ללוח האזהרות. בטייסות אחרות קראו ללוח הזה לוח שוקולדה בגלל הצורה שלו.

קריירה חדשה

המטוס נמכר לחיל האויר של ארגנטינה בשנת 1982 בעיסקה שכונתה "עששית", הועבר למפעל בדק מטוסים של התעשיה האוירית לביקורת שבסיומה נצבע וסומן בקוד זנב של ח"א של פרו FAP-4806 כדי להסוות את יעדו.הועבר  באניה "אלמה סן מרטין" שהגיעה לנמל בואנוס איירס בתאריך 18 בדצמבר 82 , ונכנס לשירות בתאריך 16 במרץ 84  תחת מספר הזנב C-702 בטייסת 55 של להק הקרב ה-4.  יצא משירות במרץ 94 כשבספריו רשומות 2917:00 שעות טיסה וכיום משומר בסן לורנצו שבמחוז סנטה פה.

בשירות ח"א הארגנטינאי בסן לורנצו (Photo:Fabian Pesikonis)
לייבסיטי - בניית אתרים