נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם: מיראז' IIICJ
 
יצרן:דאסו,צרפת

מספר יצרן:120

מספר סידורי בסדרת היצור לחיל האויר:CJ20

 
 
תולדות המטוס:
 
המטוס  יוצר במפעלי דאסו בסדרת יצור CJ-1-IZ. הגיע ארצה באוגוסט 1962 במבצע העברה "זולה 5"  ונקלט בטייסת הקרב הראשונה בחצור.

מעיון בהיסטורית האחזקה של המטוס מתברר כי שימש לניסויי טיסה של מיכלים נתיקים מיצור מקומי . המיכלים הורכבו כל המטוס בעת ששהה ביחידת האחזקה האוירית באפריל 67. בנוסף שימש כאב טיפוס להתקנת מחשב הפצצה, התקנת האב טיפוס בוצעה במוסך שחק שבטייסת התחזוקה בבסיס חצור.  ב-20 בנובמבר 67 היו רשומות בספריו 748 שעות טיסה.

הופעל ע"י הטייסת במלחמות ישראל וכשנסגרה הטייסת בשנת 1975 כהכנה לקליטת מטוסי הכפיר,הועבר לטייסת הסילון הראשונה. 
באוגוסט 1979 הועבר לטייסת הנגב בבסיס איתם, וכשהוחזר הבסיס לידים מצריות לאחר להסכמי השלום,הועבר עם מטוסי הטייסת לבסיס חצור ב-24  בספטמבר 81 ,שם הוקמה באפריל 82 טייסת המילואים "טייסת מרכז המדינה" 
 
שחק 33 לאחר המראה שחק 33 (שלישי משמאל) בעמדת ההמראה באיתם (באדיבות אסף כהן)
 
כשנסגר מערך השחק בחיל האויר יצא משירות כשבספריו רשומות 1247:00 שעות טיסה.

בשנת 1982 נמכר המטוס לחיל האויר של ארגנטינה בעיסקה שנקראה "עששית".המטוס הועבר למפעל בדק מטוסים של התעשיה האוירית שם בוצעו בו ביקורת וצביעה, הוא סומן במספר זנב של ח"א של פרו FAP-4801 כדי להסוות את יעדו, שומר בעטיפת מגם הנקראת "קוקון" ונועמס עם מטוסים נוספים על האניה "סן מרטין"  שהגיעה לארגנטינה בתאריך 18 בדצמבר 82. נכנס לשירות בחיל האויר הארגנטינאי תחת מספר זנב C-705 רק בשנת 1985.

המטוס אבד בתאונה בתאריך 26 ביוני 89 כשהתרסק ליד מדיה אגואה שבמחוז סן חואן,וטייסו,לויטננט קרלוס בלימי נספה.
 
הפלות ידועות:
 
בתאריך 8 ביוני 67 הפיל לב ארלוזור (זוריק) מטוס מיג 17 מצרי בתותחים
 
בתאריך 26 ביוני 69 הפיל יפתח ספקטור מטוס מיג 21 מצרי בתותחים ליד קהיר.
 
בתאריך 8 ביולי 69 הפיל איתן בן אליהו מטוס מיג 21 סורי בתותחים
 
בתאריך 23 באוקטובר 73 הפיל עמיקם קל 2 מטוסי מיג 21 סוריים בטילי דקר מעל לחרמון.
 
בתאריך 24 באוקטובר 73 הפיל אברהם שלמון מטוס מיג 21 מצרי בתותחים.

 

לייבסיטי - בניית אתרים