נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס
 
דגם: מיראז' IIICJ
 
יצרן: דאסו, צרפת

מספר יצרן:132

מספר סידורי בקו יצור המטוסים לחיל האויר:CJ32
 
תולדות המטוס
 
המטוס הגיע ארצה במבצע ההעברה "זולה 7" בדצמבר 62 והוצב בטייסת הקרב הראשונה. עם קליטת מצלמת ה"תרמיל" הוסב המטוס יחד עם שחק 53 לנשיאת המצלמה, ושימש כמטוס גיבוי למטוס 53. כשנטש רן פקר את מטוס 53 ב-11 בנובמבר 63 והמטוס נחת בשדה חרוש, חרטום ה"תרמיל" לא ניזוק ונישא ע"י שחק 51.

המטוס הועבר לטייסת הסילון הראשונה וכשזו נסגרה לקראת קליטת מטוסי הנץ 
באוגוסט 1979 הועבר לטייסת הנגב  בבסיס איתם, וכשהוחזר הבסיס לידים מצריות לאחר להסכמי השלום,הועבר עם מטוסי הטייסת לבסיס חצור ב-24  בספטמבר 81 ,שם הוקמה באפריל 82 טייסת המילואים "טייסת מרכז המדינה". יצא משירות כשנסגר מערך השחק בחיל האויר ביוני 82. בעת הדממתו, היו רשומות בספרי המטוס 2113:45 שעות טיסה.
 
שחק 51 יוצא לגיחה מדת"ק טייסת הקרב הראשונה (באדיבות רענן וייס) ממריא לגיחת  צילום (באדיבות רענן וייס)
בטיסת הסילון הראשונה (באדיבות רענן וייס)
 
הפלות ידועות:
 
למטוס 4.5 הפלות:
 
ב-9 בנובמבר 1972 הפיל אילן גונן מיג 21 סורי בטיל דקר (AIM-9D) בקרב אוויר שנערך נגד 2 רביעיות מיגים מעל שייך מסכין.
 
ב-10 באוקטובר 1973 הפיל עודד מרום סוחוי 7 סורי בטיל גובלן (AIM-9G) - הפלה משותפת עם אורי גיל.
 
ב-16 באוקטובר 1973 הפיל יורם גבע סוחוי 7 סורי בטיל גובלן (AIM-9G). גבע נפגע בקרב זה מטיל זרת (SA-7) אך הצליח להביא את המטוס לנחיתת חירום ברמת דוד. המטוס תוקן וחזר לטיסה.
 
ב-22 באוקטובר 1973 הפיל איתן כרמי מיג 21 סורי בתותחים בקרב אוויר שנערך מעל לחרמון מול מטוסים סוריים שהוזנקו ליירט את מטוסי ח"א שתקפו תגבורות סוריות.
 
ב-24 באוקטובר 1973, ביום האחרון במלחמת יום הכיפורים, הפיל דן סבר מיג 21 מצרי בתותחים בקרב אוויר מערבית לאגם המר הגדול.
 
נמכר לחיל האויר של ארגנטינה בעיסקה שכונתה "עששית". הועבר לתעשיה האוירית שם בוצעה בו ביקורת והוא נצבע וסומן במספר זנב של ח"א הפרואני FAP4813 כדי להסוות את יעדו. שומר במעטפת "קוקון" והועבר לארגנטינה באניה "אלמה טוקומן" שהגיעה לנמל בואנוס איירס בתאריך 1 בפברואר 83.ונכנס לשירות רק ב-28 באוקטובר 1985 תחת מספר הזנב C-709 בטייסת 55 של הבריגדה האוירית הרביעית בבסיס ריו גלגוס

.יצא משירות בפברואר 91 ובספריו רשומות 2253:35 שעות טיסה'והועבר להדרכה בבית הספר הטכני של ח"א הארגנטינאי בסנטה תרזה. לאחר כמה שנים שוקם לתצוגה ב"פרוייקט 55" וכיום הוא מוצב כאנדרטה בשטח בית הספר.


 

 

לייבסיטי - בניית אתרים