נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:מיראז' IIICJ
 
יצרן:דאסו,צרפת

מספר יצרן:133

מספר  סידורי בקו היצור לח"א הישראלי:CJ33
 
תולדות המטוס:
 
 
המטוס הגיע ארצה במסגרת מבצע ההעברה "זולה 7" בדצמבר 62  והוצב בטייסת הקרב הראשונה בבסיס חצור. הוסב לצילום ע"י חיל האויר והותקן בו חרטום צילום ובו מצלמה מתוצרת צייס,שכונתה בח"א "תרמיל".

שחק 53 עם חרטום הצילום
 
 בתאריך 11 בנובמבר 63 יצא סרן רן פקר לטיסת הצילום המבצעית הראשונה במטוס,לאחר שביצע טיסות ניסוי ביום הקודם. את אשר אירע בעת הנחיתה בשובו מהגיחה אפשר לקרוא כאן. ובספר "נץ בשחקים" שכתב רן פקר (רונן) מעמוד 95. 
 
שני משמאל  בצילום לרגל יום טייסת הקרב הראשונה בתחילת שנות ה-60  שנחגג יחד עם טייסת הסילון הראשונה בחצור (באדיבות רענן וייס) יוצא לגיחה בטייסת הסילון הראשונה (באדיבות רענן וייס)
 
המטוס הועבר לבית הספר הטכני של חיל האויר בחיפה להדרכת מכונאים.ביולי 67  הועבר לשיפוץ לתעשיה האוירית, והוחזר באוקטובר 1968 לטייסת הקרב הראשונה. כשהחלה הטייסת לקלוט את מטוסי הכפיר, הועבר לטייסת הסילון הראשונה בבסיס רמת דוד שהפעילה גם היא מטוסי שחק.

כשנסגרה טייסת הסילון הראשונה  לקראת קליטת מטוסי הנץ,
באוגוסט 1979 הועבר לטייסת הנגב  בבסיס איתם, וכשהוחזר הבסיס לידים מצריות לאחר הסכמי השלום,הועבר עם מטוסי הטייסת לבסיס חצור ב-24  בספטמבר 81 ,שם הוקמה באפריל 82 טייסת המילואים "טייסת מרכז המדינה"  ובה הוטס ע"י טייסי מילואים עד שנסגר מערך השחק בחיל האויר ביוני 82, והמטוס הודמם כשבספריו רשומות 1487:00 שעות טיסה.
 
בשירות טייסת הנגב (באדיבות רענן וייס)

הפלות ידועות:
 
למטוס 3 הפלות.
 
בתאריך 3 ביוני 70 הפיל איתמר נוינר מטוס מיג 21 מצרי בתותחים.
 
בתאריך 26.6.70 הפיל יהודה קורן מיג 21 סורי בטיל שפריר.

בתאריך 9 באוקטובר 73 הפיל אורי ליס מטוס סוחוי 7 סורי בתותחים.

 
 
נמכר לחיל האויר של ארגנטינה בעיסקה שנקראה "עששית".הועבר לתעשיה האוירית שם בוצעו בו ביקורת וצביעה, הוא סומן במספר הזנב של ח"א הפרואני FAP4814, כדי להסוות את יעדו, שומר במעטפת "קוקון" והועבר לארגנטינה  במשלוח השלישי שיצא באניה "אלמה סן מרטין", שהגיעה לנמל בואנוס איירס בתאריך 29 במרץ 83  ונשלח לבסיס האחזקה בריו קווארטו בתאריך 8 באפריל 83

המטוס ונכנס לשירות ח"א הארגנטינאי רק בתאריך 17 באוקטובר 84  תחת מספר הזנב C-710 והמריא בשעה 06:00 מריו קוורטו לטייסת הקרב ה-55 של הבריגדה האוירית הרביעית בבסיס מנדוסה.

יצא משירות בשנת 1987 כשבספריו רשומות 1572:35 שעות טיסה וכיום הוא מאוחסן ביחידת התחזוקה של הבריגדה האוירית הרביעית בקווילמס שבמחוז  סנטה רומנה.

 

לייבסיטי - בניית אתרים