נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: מיראז' IIICJ

יצרן: דאסו, צרפת

מספר יצרן:140

מספר סידורי בקו היצור לחיל האויר:CJ40

 
(ציור:עמוס דור)

תולדות המטוס

המטוס הגיע ארצה בפברואר  63 במסגרת מבצע ההעברה "זולה 8" שכלל שישה מטוסים. הוצב  בטייסת  העטלף . עם סגירתה כטייסת שחק בשנת 1970 הועבר המטוס לטייסת הסילון הראשונה. בתאריך 11 בנובמבר 73, בעת אימון קרב אויר זוגות, נכנס המטוס לסיחרור בגובה 20,000 רגל ובמהירות 250 קשר, ובתוך הסיחרור גם כבה המנוע עקב הזדקרות מדחס. הטייס יצא מהסיחרור לאחר שני סיבובים אך המנוע לא הגיב. הטייס צלל כדי להגדיל את המהירות מעל 320 קשר כדי שהמנוע יגיב-בהצלחה. הטייס קורקע וננזף. בעת טיסה מבצעית באיזור רומני שבגזרת תעלת סואץ בתאריך 25.7.69 נפגע מטיל ששוגר ממטוס שחק אחר.טייסו הצליח להנחיתו בשלום ברפידים.
 
באוגוסט 1979, לאחר שטייסת הסילון הראשונה נסגרה לקראת קליטת מטוסי הנץ הועבר לטייסת הנגב  בבסיס איתם, וכשהוחזר הבסיס לידים מצריות לאחר הסכמי השלום,הועבר עם מטוסי הטייסת לבסיס חצור ב-24  בספטמבר 81 ,שם הוקמה באפריל 82 טייסת המילואים "טייסת מרכז המדינה" .יצא משירות ביוני 82 ובספריו רשומות 1449:00 שעות טיסה.
 
שחק 66 בליין טייסת העטלף (באדיבות רענן וייס)
(באדיבות רענן וייס)
(באדיבות רענן וייס)  מפקד ח"א האלוף מוטי הוד לקראת המראה לחנוכת המסלול החדש בחצרים 
(באדיבות רענן וייס)

הפלות ידועות:

למטוס 8 הפלות

ב-5 ביוני 1967 הפיל גיורא רום בתותחים שני מטוסי מיג 21 סוריים בקרב אוויר מעל בסיס T-4 של ח"א הסורי
 
ב-5 ביוני 1967 הפיל עודד שגיא בתותחים מטוס האנטר ירדני בקרב אוויר מעל בסיס מאפרק.
 
ב-6 ביוני 1967 הפיל עודד שגיא בתותחים מטוס מיג 19 מצרי בקרב אוויר מעל ג'בל יעלק.

ב-7 ביוני 69 הפיל אשר שניר ז"ל מטוס  מיג 21 מצרי.

ב-7 באוקטובר 73  הפיל קובי ריכטר מטוס מיג 21 סורי.

 
ב-13 באוקטובר 1973 הפיל יהודה קורן בטילי 'שפריר 2' שני מטוסי מיג 17 סוריים.

המטוס נמכר לחיל האויר של ארגנטינה בעיסקה שכונתה "עששית". הועבר למפעל בדק מטוסים של התעשיה האוירית שם בוצעה בו ביקורת אחזקה, הוא נצבע וסומן במספר זנב של חיל האויר  הפרואני FAP4818 כדי להסוות את יעדו. הוא שומר במעטפת "קוקון" ונשלח לארגנטינה במשלוח השלישי באניה אלמה סן מרטין שהגיעה לנמל בואנוס איירס בתאריך 29 במרץ 83.

המטוס נשלח ליחידת האחזקה של ח"א הארגנטינאי  ונכנס  לשירות ב-1 באוגוסט 85 בטייסת הקרב העשירית והחליף  את מטוס C-707 שאבד בתאונה ב-27 באפריל. ב-7 בנובמבר 86 הועבר,עם מטוסים אחרים לטייסת הקרב ה-55 .

ב-12 ביוני 89 עבר תאונה והוצא משירות זמן קצר אחר כך כשבאותה עת רשומות בספריו 2409:10 שעות טיסה. המטוס מוצג מ-13 בנובמבר 92 במוזיאון התעופה הלאומי של ארגנטינה במורון.

 

 

לייבסיטי - בניית אתרים