נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 

פרטי המטוס

דגם: מיראז' IIICJ

יצרן: דאסו, צרפת

מספר יצרן:179

מספר סידורי בקו היצור לחיל האויר:CJ65

תולדות המטוס

המטוס הגיע באפריל 64' במבצע ההעבר "זולה 14" שכלל ארבעה מטוסים.נקלט בטייסת העטלף. כשהחלה הטייסת לקלוט מטוסי קורנס בשנת 1970, הועבר המטוס אל טייסת הסילון הראשונה. באוגוסט 1979 הועבר לטייסת הנגב  בבסיס איתם, וכשהוחזר הבסיס לידים מצריות לאחר הסכמי השלום, הועבר עם מטוסי הטייסת לבסיס חצור ב-24  בספטמבר 81 ,שם הוקמה באפריל 82 טייסת המילואים "טייסת מרכז המדינה" שהטיסה אותם. יצא משירות ביוני 82 כשבספריו רשומות 1949:50 שעות טיסה ולאחר מכן נמכר לחיל האויר של ארגנטינה בעיסקה שנקראה "עששית".


    בסככת הירוט של טייסת העטלף.על הסולם:סגן שלמה אגוזי (באדיבות רענן וייס) בטיסת מבנה עם שחק 48 (באדיבות רענן וייס)
דוחפים לכיפה (באדיבות רענן וייס) בליין של טייסת מרכז המדינה (באדיבות רענן וייס)

הפלות ידועות:

למטוס 10 הפלות.
 
ב-28 באפריל 1970 הפיל יצחק ניר מטוס סוחוי 7 מצרי בתותחים מערבית לאיסמעיליה
 
ב-21 בנובמבר 1972 הפיל צבי ורד מטוס מיג 21 סורי בטיל שפריר 2
 
ב-13 בספטמבר 1973 הפיל עמוס בר שני מטוסי מיג 21 סוריים בטילי שפריר 2

ב-7 באוקטובר 73 הפיל אבשלטם פרידמן ז"ל 2 מטוסי מיג 21 סוריים.

 
ב-9 באוקטובר 1973 הפיל צבי ורד מסוק מי-8 מצרי בתותחים

ב-10 באוקטובר 73 הפיל עמוסבר ז"ל מטוס מיג 17 סורי.

 
ב-12 באוקטובר 1973 הפיל איתמר נוינר מטוס סוחוי 7 סורי בטיל שפריר 2.

ב-23 באוקטובר 73 הפיל קובי ריכטר מטוס מיג  21 סורי.

הועבר למפעל בדק מטוסים של התעשיה האוירית לביקורת שלאחריה נצבע וסומן במספר זנב של חיל האויר של פרו FAP-4810 כדי להסוות את יעדו. נשלח במשלוח השני באניה  "אלמה טוקומן" שהגיעה לנמל בואנוס איירס בתאריך 1 בפברואר 83 , נכנס לשירות בתאריך 21 בנובמבר 85 תחת מס' זנב C-717 והופעל בטייסת הקרב ה-55 של הבריגדה האוירית הרביעית  בבסיס ריו גאלגו.



המטוס יצא משירות בטייסת וב-2 בפברואר 90 הועבר לבסיס האחזקה של חיל האויר הארגנטינאי והוצב  במרכז לניסויי חימוש של ח"א הארגנטינאי (C.E.A.S.O.) בבסיס ריו קוואטרו.למטוס בוצעה ביקורת אחזקה מסוג "P" שלאחריה בוצעה טיסת ניסוי בתאריך 20 בדצמבר 90 . במשך תקופת הפעלתו סבל מתקלות טכניות רבות ועקב כך הוחלט לשפצו.בין היתר כסא המפלט הוחלף בכיסא דגם JM-6 ,כיום המטוס  נמצא, לפחות רשמית, במצב טיסה, ומופעל ע"י הבריגדה האוירית הרביעית בבסיס טאנדיל שבמחוז בואנוס איירס.

מיראז' C-717 בשירות ה-C.E.A.S.O. המיכלים הנתיקים עדיין בצבעי ח"א הישראלי...
לייבסיטי - בניית אתרים