נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: מיראז' IIICJ

יצרן: דאסו, צרפת

מספר יצרן:182

מספר סידורי בקו היצור של המטוסים לחיל האויר:CJ67

 

תולדות המטוס

המטוס הועבר ארצה באפריל 64 במבצע ההעברה "זולה 14" שכלל ארבעה מטוסים.נקלט בטייסת העטלף . כשיועדה הטייסת לקלוט את מטוסי הקורנס בשנת 1970 הועבר המטוס לטייסת הסילון הראשונה, בה הופעל עד שנסגרה כטייסת שחק לקראת קליטת מטוסי הנץ .באוגוסט 1979 הועבר לטייסת הנגב  בבסיס איתם, וכשהוחזר הבסיס לידים מצריות לאחר הסכמי השלום,הועבר עם מטוסי הטייסת לבסיס חצור ב-24  בספטמבר 81 ,שם הוקמה באפריל 82 טייסת המילואים "טייסת מרכז המדינה" שהטיסה את מטוסי השחק.

יצא משירות ביוני 82 כשבספריו רשומות 1675:00 שעות טיסה ולאחר מכן נמכר לחיל האויר של ארגנטינה בעיסקה שנקראה "עששית".

 
שחק 80 של טייסת העטלף חוזר מגיחה (באדיבות רענן וייס) מסיע על מסלול ההסעה בתל נוף
 
מחולץ לאחר שהטייס רן אלון התהפך בהמראה ב-20.9.78 (באדיבות רענן וייס) בליין של טייסת מרכז המדינה בחצור (באדיבות רענן וייס)

הפלות ידועות:

למטוס 4 הפלות.

ב-8 ביוני 67 הפיל מנחם שמול מפציץ איליושין 28 ומטוס מיג 21 מצריים.

ב-8 בפברואר 1970 הפיל אברהם שלמון מיג 21 מצרי בתותחים מעל צלאחייה.

ב-14 במאי 1970 הפיל ראובן רוזן מיג 21 מצרי בטיל ברקן (AIM-9B) מערבית לאבו סואיר.

המטוס הועבר למפעל בדק מטוסים של התעשיה האוירית לביקורת שלאחריה נצבע וסומן במספר זנב של חיל האויר של פרו FAP-4819 כדי להסוות את יעדו. נשלח במשלוח השלישי באניה  "אלמה סן מרטין" שהגיעה לנמל בואנוס איירס בתאריך 29 במרץ 83 , הועבר לבסיס האחזקנ ריו IV ונכנס לשירות בתאריך 22 בינואר 85 תחת מס' זנב C-719 והופעל בטייסת הקרב ה-55 של הבריגדה האוירית הרביעית  בבסיס ריו גאלגו.

את טיסתו האחרונה בשירות החיל ערך המטוס בתאריך 4 בדצמבר 90 ויצא משירות כשבספריו רשומות 2191:15 שעות טיסה. מאוחסן כיום בקווילמס שבמחוז מנדוזה.הכוונה להציגו באנדרטה בעיר נקוצ'אה שבמחוז בואנוס איירס.

לייבסיטי - בניית אתרים