נכתב ע"י יהודה אורן
עריכה:אבינעם מיסניקוב


מבין ארבעת מטוסי 767-200 חדשים  שקיבלה חברת אל על באמצע שנות ה-80 היו שניים בעלי פוטנציאל פיתוח לתצורת טווח ארוך. הללו היו 4X-EAC,4X-EAD. עם יציאתם משירות החברה, נספר על השינוי ההנדסי המורכב שבוצע בהם, ושלו היתה משמעות מיוחדת בהיותו קרש הקפיצה מדרוג ETOP 120 לדרגה הגבוהה יותר ETOP 180.
 
הסבר קצר : המושג ETOP משמעותו Extended Range Twin Engine Operation, והמספר מציין את מספר דקות הטיסה על מנוע אחד שהמטוס הדו מנועי מורשה להתרחק משדה תעופה מתאים. בפועל הוא מייעל מאוד את תכנון הטיסה ומביא את ניצול המטוס לאופטימום כלכלי כי ניתן עם מטוסים אלו לצאת לטיסות בקווים הכי יעילים מבחינת התרחקות משדות המשנה בדרך.

מבחינת תשתית בסיסית ניתן היה לבצע את השדרוג רק על שני המטוסים הנ"ל בעוד ששני הראשונים לא יכלו להכיל את השינוי המדובר. להלן השינוי שבוצע :


1. הגדלה ניכרת של כמות הדלק שניתן להכניס למיכל גזרה מרכזית. מדובר בתוספת של מכלי גומי לגזרה המרכזית תוספת לאלו הקיימים. כידוע מיכל דלק בקרבת
     תא  הנוסעים  חייב בדיפון  כפול. לכן  בדרך  כלל   מטוסים  כאלו  נושאים   דלק במכלי גזרה  מרכזית  בתוך  מכלי  גומי הנמצאים  בחלל  הגזרה. הוספת המכלים 
     גוררת  שינויים בצנרת ביחידות המדידה והשליטה וכן בחיזוק מבנה המטוס במקום המאומץ.
2. שינוי גדול ומשמעותי במערכת כיבוי האש בתאי המטען.  מכלי גז הכיבוי  הוחלפו לגדולים יותר וגם בוצע שינוי בצנרת ושסתומי ההזרקה של גז הכיבוי.
3. אפשרות הצלבת מערכות כיבוי אש מנוע. כלומר ניתן להביא גז כיבוי השייך למנוע אחד שיכבה את האש במנוע השני.
4. שדרוג של מערכת קירור  המכשירים אלקטרונים, הוספת צנרת בתא המכשירים והוספת מחוון לבדיקת המערכת בתא הטייס.
5. הוספת ספק חשמל נוסף לחירום. הספק הזה הצטרף לספקים הקיימים בדמות גנרטור  המופעל ע"י  מערכת ההידרולית. כאשר אחד מהמנועים פוסק לפעול, מזוהה
    מצב הדורש  ספק נוסף, וכך נכנס לפעולה הגנרטור ההידראולי.
6. שינוי הלוגיקה של מערכת אספקת החשמל במטוס כדי שתדע להתמודד לזמן ארוך יותר עם מצב של איבוד הספק חשמל.

כאשר עברו העבודה וטיסות הראשונות בהצלחה ניתן האישור מטעם המנהל לתעופה אזרחית (כך קראו להם אז..) והמטוסים מיד שובצו למערכת הטיסות היותר תובענית מבחינת טווח, ובעיקר מבחינת הטריטוריות שהן כיסו. האפשרות להתרחק ממתווה טיסה קרוב לשדות תעופה  משחרר ומגמיש את הניצול של מטוסים כאלו מאוד.

נכון להיום :הסמכת ETOP היא הבעת אמון בסגולותיו הטכניות אמינות של המטוס. מטוסי בואינג 777-300 משוחררים היום מהמפעל עם הסמכת ETOP של 330 דקות !

 


 
לייבסיטי - בניית אתרים