נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:S-199
 
יצרן:אוויה,צ'כוסלובקיה
 
פרטי האירוע:
 
טייס המח"ל וויין פיק המריא באוויה 1907 לטיסת מבחן ב-15.12.48.לאחר ריצה של 300 יארד התרומם גלגל שמאל.פיק היטה את מוט ההיגוי שמאלה כדי לישר את המטוס והמטוס התרומם לאויר ושקע. לאחר שביצצע "קנגורו" מספר פעמים נחת על חול רך,החליק כ-50 יארד,עשה Nose Over  ונחת על גבו.חלקו האחורי של הגוף כמעט נקרע מהמטוס ופיק נלכד בתא הטייס.אנשי הטייסת מיהרו אל המטוס שבנזין דלף ממיכליו וחילצו את הטייס הפצוע.המטוס נמחה.

בדו"ח שחיבר קמב"ץ טייסת  101 רודי אוגרטין לאחר התאונה נכתב:

אני,רודולף אוגרטין,קצין מבצעים בטייסת 101

אני בעצמי טייס.אני בוחר את הטייסים, אלא את הפקודה לטיסות מבצעיות נותנים מבצעים במטה הכללי.אינני חייב לשאול את המפקד כאשר אני בוחר את הטייסים לטיסות המבצעיות.נתנה לנו רשות מאת מבצעים מטה לבחור את טייסי המסר.יש ספר טייסים עבור מטוסי המסר.פיק נבחן ביום 14.12.48.

הבחינה של פיק צויינה בספר הנסיונות כנסיון ולא כ"בחינה" בתור "תפקיד".הטיסה הוסמכה כ"בחינה".עקבתי אחרי המראתו ונחיתתו של פיק בזמן הבחינה.שתיהן היו טובות.הפירוש של טיסות מקומיות הוא טיסות בשכנותו של שדה התעופה.

ביום ההתרסקות לא הוכנסה טיסתו של פיק בתור "תפקיד" בספר הטיסות.לא הייתי עד ראייה לתאונה.כל המפסיקים היו במצב נכון,למטרת המראה,מלבד מפסיק הסוללה אשר  היה סגור.כפתור ה-Retraction לא היה לחוץ.עד כמה שיכלתי לראות אינני יודע על שום התרסקויות,אשר ווין פיק היה קשור בהן.הטייס פתח את הטרוטל רק עד השער ולא דרכו.האיילרון טרים בכמה מטוסים הוא גרוע אבל אף פעם לא קרה,כי הטייס יצטרך להשתמש בשתי ידיו על המוט,כדי להחזיק את הכנף למעלה,אלא אם ה Slats did not come out באותו הזמן או באותה המדה.

כדי לתקן את שקיעת הכנף השמאלית, הייתי משתמש בהגה ולא באיילרון,אשר אינו יעיל במהירות קטנה ועלול גם לגרום לכנף To stall ולשקוע עוד יותר.


17.12.48                                                                                     (-) רודולף אוגרטין


מקור: הספר Avia S-199 in Israel Air Force Service,1948-1950,Alex Yofe/Lawrence Nyveen,White Crow Publications,2007

תודתנו לאלכס יופה
לייבסיטי - בניית אתרים