נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:
 
דגם:סטול CH-701
 
יצרן:זנאייר,קנדה
 
מספר יצרן: 7-2073E
 
שנת ההרכבה: 1995

(צילום:מוני)
 
המטוס המריא ממנחת ראשון בשבת, 14.8.10 .עליו היו טייס ונוסע, שניהם בעלי המטוס. בשעה 18:20 יצר הטייס קשר עם מגדל הפיקוח של בסיס תל נוף והודיע שהוא נכנס לתירגול הקפות במנחת קבוצת שילר למשך 45 דקות. לאחר 2 דקות הודיע על תחילת התירגול וקיבל אישור.
 
הטייס ביצע מספר יעפים נמוכים מעל למנחת כדי לאותת לאנשים שהיו שם לפנותו, והחל לתרגל. לאחר כ-30 דקות ראו את המטוס פונה צפונה, ולאחר מכן שמאלה לכיוון המסלול, ומיד אחר כך התרסק בשדה חרוש על גבעה כ-250 מטר לפני תחילת מסלול 22 במנחת. הטייס והנוסע, יצחק הורן ואלי אלעזר משה נספו. אף המטוס נמצא תקוע באדמה עד לגובה המדחף, הגוף קרס לאחור, הזנב הי מונח על הקרקע, כן הנסע הקדמי נתלש וכן גלגל שמאל.

 
שברי המטוס במקום ההתרסקות (מקור:דו"ח התאונה) (צילום:YNET)
 
עד ראייה הזעיק את קב"ט הקיבוץ שהגיע למקום, ראה את הטייסים הרוגים והזעיק את כוחות ההצלה.
 
צוות החוקר הראשי הגיע למקום התאונה, ולאחר בדיקה ראשונית ופינוי הגופות הושארה אבטחה על שברי המטוס למשך הלילה. למחרת נאספו השברים ונלקחו לבדיקה.
 
דו"ח החקירה מס' 83-10 שפורסם ב-1 בספטמבר 2010 שולל כשל טכני במטוס וזאת לאחר שהשברים נבדקו ביסודיות, גם במעבדה מטלורגית. לעומת זאת קבע צוות החקירה, כי השלב האחרון בתרחיש התאונה היה אובדן שליטה על המטוס בגובה נמוך תוך כדי הזדקרות בפנייה הדוקה, שהיתה תמרון Teardrop (כעין פניית פרסה) שנועדה להנחית את המטוס על מסלול 22.
 
בנוסף, בוצעה בדיקה למערכת החגירה של המושבים, ונמצא שלא היתה אחידה ולא התאימה עקב שינויים ותיקונים לתכן המקורי. עובדה זו תרמה לתלישת החגורות ממקומן בעת ההתרסקות.
 

 

לייבסיטי - בניית אתרים