נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:STOL CH-701
 
יצרן:זנאייר איירקרפט קו. קנדה
 
מספר יצרן:7-2210A
 
שנת יצור: נבנה מקיט בשנים 94-95
 
זנאייר 4X-HGF בעין ורד, אוגוסט 04 (צילום:ארזS)
פרטי האירוע:
 
ביום ב', י"ג אב תשס"ט, 3 באוגוסט 2009 המריא המטוס ממנחת עין ורד, הגיע למנחת תנובות וטייסו ביצע שם תרגול של המראות ונחיתות וכן הקפות. לאחר מכן המשיך ונחת במנחת הדרים להפסקת קפה.
 
הוא המריא מהדרים בשעה 10:15 ושב לנחיתה על מסלול 25 בעין ורד. בהיותו בפיינל, כשמדפי המטוס מורדים, והוא בהצפה במהירות 50 מי"ש ובגובה נמוך, המטוס סבסב בפתאומיות לשמאל. הטייס החליט ללכת סביב, ולצורך כך פתח מנוע מלא והכניס רגל ימין.
 
עוצמת הסבסוב החריפה והטייס לא יכול היה  לתקן. המטוס סבסב כ-270 מעלות, קצה הכנף השמאלית פגע בקרקע וזנב המטוס נחבט בעץ במטע אבוקדו שהיה במרחק 18 מטר מתחילת המסלול. המטוס ונשאר תלוי על העץ כשחרטומו ארצה. הטייס לא נפגע ונחלץ מהמטוס.
 
בדו"ח החוקר הראשי שפורסם ב-1.9.09 סיווגו מסקנות החקירה את התאונה כ"אישית צוות אויר" עקב "טכניקת נחיתה לקוייה משולבת באי ביצוע תכליתי של פעולות התיקון ברגע שהחלה להתפתח הסחיפה. כן עולה מהמסקנות, כי קיימת אפשרות קלושה שבמקום היה קיים מצב מזג אויר הנקרא "עלעול" 1  או משב רוח שתרמו לתחילת הסחיפה.

המטוס בעין ורד לאחר התאונה (מקור:דו"ח התאונה של משרד החוקר הראשי)

1
.עלעול - מערבולת רוח חזקה וצרה שבה האוויר נע בצורה של מערבולת תוך כדי עלייתו. נוצר בתנאים של אי יציבות אטמוספירית חזקה אבל בתנאים של יובש ללא לחות ובלי עננות! נפוץ מעל שטחים חוליים מדבריים עקב חימום בלתי אחיד של הקרקע.  העלעול צר מאוד ולמעשה מדובר על סופת חול מקומית חזקה שבה החול מסתחרר כלפי מעלה. העלעול מתחיל מהקרקע כלפי מעלה בניגוד למשפכי הטורנדו או
נד המים שמתחילים מהענן המפותח אל הקרקע היבשתית (בטורנדו) או אל הים (בנד מים). מהירות הסחרור יכולה להגיע ליותר מ50 קמ"ש (30 קשר).
לייבסיטי - בניית אתרים