נכתב ע"י רון ציון

פרטי המסוק:

דגם:212

יצרן:בל, ארה"ב

מספר יצרן:32227

תיאור האירוע:

סיפור התאונה הזו הועבר לידנו ע"י רס"ן (מיל') רון שהיה בשעה שקרתה, מפקד גף מנועים בטייסת התחזוקה בפלמחים. התאריך אינו ידוע לנו. נשמח אם מי מהקוראים יודע ויצור איתנו קשר.

 
באחד הבקרים בעוד יום טיסות שגרתי, ישב פורום מפקדי גפי מנועים עם המטת"א, בגף הדרכה ודן על נושאים שעל הפרק.

בעיצומו של הדיון נכנס מישהוא לחדר והודיע על אנפה עם פיצוצים במנוע. עם קבלת ההודעה, יצאתי מהחדר ורצתי לגף מנועים שהיה במרחק קצר מגף הדרכה. מבדיקה קצרה שעשיתי עם ראש המחלקה, התבררו העובדות הבאות:

אנפה 026 הייתה בתרגול הרמת ניצולים מעל הים מול חוף אשדוד ("טיסת מנוף"). בזמן הריחוף, ותוך הרמת "ניצול", נשמעו פיצוצים מאחד המנועים. המנוע כובה והמסוק החל לאבד כוח. הטייס הרים את הקולקטיב למקסימום כאשר הוא עם מנוע אחד אך המסוק לא יכל להתרומם ולהמשיך בטיסה.

המסוק החל לאבד גובה והחל לשקוע במים. לפני שהרוטור הראשי הגיע למים כיבה הטייס את המנוע השני והמסוק שקע במים, צוות המסוק, מלבד הטייס, יצאו מהמסוק, ניפחו את חגורות ההצלה והתרחקו ממנו בשחייה.

הטייס הסתבך מעט עם השחרור מהכסא, אך לבסוף השתחרר ויצא מהמסוק. הוא ניסה לנפח את חגורת ההצלה אך מתברר שהייתה תקלה שמנעה את התנפחותה. הטייס לא ידע לשחות אך בעזרת תנועות רגליים עלה לפני המים וחולץ ע"י לוחם 669.

המסוק נמשה בשלמותו מהמים והועבר אל יח' האחזקה האוירית לחקירה. בבדיקת המנוע מתברר שחלק מלהבי הטורבינה נשברו עקב תופעת הסולפידציה, (גופרית שנוצרת משרפת הדלק מתרכבת עם החמצן שבאוויר ומתיישבת על להבי הטורבינה ומחלישים אותה לאורך זמן).

משיית המסוק מהמים
לייבסיטי - בניית אתרים