נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:
 
דגם: F-15A-18-MCאיגל
 
יצרן:מקדוננל-דגלס,ארה"ב
 
מספר יצרן: 336/IA014
 
מס' חא"א: 76-1518
 
פרטי האירוע:
 
במסגרת גיחת אימון בקורס הסבה למטוסי בז המריא המטוס מתל נוף ב-4 באוגוסט 98. לאחר הניתוק מבמסלול, ובהיות המטוס בגובה 5 מטרים מעל המסלול זיהה הטייס תקלה במנוע שמאל. הוא החליט להפסיק את ההמראה, סגר את המבערים והעביר את המצערות למצב סרק.
 
המטוס נחת על המסלול, הטייס הוריד את וו העצירה וניסה לתפוס את כבל העצירה אך בשל המהירות הגבוהה שבה היה המטוס הוו נתלש מהגוף. כאן העלה מגדל הפיקוח את רשת העצירה. המטוס נכנס ברשת במהירות 300 קמ"ש, תלש אותה , גרר אותה והמשיך לרוץ על המסלול. הטייס השתמש בהיגוי הקרקע וסובב את המטוס ב-90 מעלות. המטוס ירד מהמסלול ונעצר לבסוף כ-270 מטר מסופו. הטייס שלא נפגע, פתח את החופה, פתח את הרתמות,קפץ מן המטוס וחבר אל כוחות ההצלה שהגיעו למקום.
 
המטוס לאחר התאונה

הנזקים שנגרמו היו רציניים. המנועים נהרסו, נזק מבנה רציני היה בבתי המנועים, נתלשו חלק מכנף ימין  ומיצב הגובה ימין, החופה התעוותה ומערכות פנימיות ניזקו קשה.
 
המטוס חולץ והובל אל בית המלאכה למטוסי כנף קבועה שביחידת האחזקה האוירית. בעקבות סקר נזקים הוחלט לשפץ אותו ולאחר שהושקעו למעלה מ-20,000 שעות עבודה, והועברו מכלולים מבז 122 , ובוצע שידרוג לרמת "בז משופר" שב המטוס לאויר.

 
 בז 689 בהמראה (צילום:ניר בן יוסף)

 

לייבסיטי - בניית אתרים