נכתב ע"י אמיר שגב

פרטי המטוס

דגם
: F-16D Block 30 ("ברק 1")

יצרן
: ג'נרל דיינימיקס, ארה"ב

מס' יצרן
: 4K-23

מס חא"א
: 87-1719

תולדות המטוס:

המטוס נקלט בטייסת "העמק" כחלק מעסקת Peace Marble II, עסקת הברקים הראשונה.

פרטי האירוע

ב-3 לאפריל 2002 המריא מבנה ברקים של טייסת "העמק" לתקיפה בלבנון. במהלך ההמראה, רגע לפני ניתוק ובמהירות 180 קשר, נשבר כן הנסע השמאלי של המטוס.
הטייס המריא ומייד לאחר ההמראה גילה שגם נשבר כן הנסע וגם התקלקלה אחת המערכות ההידראוליות כתוצאה מכך.

מלווה במפקד הטייסת, טס הצוות לים שם השליך את החימוש שהיה על המטוס, אולם נשאר עם הבידונים בכדי לנחות עליהם.

בשל מזג האויר הקשה ברמת דוד שלא התאים לנחיתת חירום, הופנה המטוס לנחיתה בבסיס רמון. כך תאר הטייס לבטאון ח"א את הנחיתה:

"התקרבנו אל הבסיס וביצענו מספר הקפות", מספר סגן נ'. "בחוץ התחיל להחשיך ושכבת עננים התקרבה אל הבסיס מכיוון מערב. ידענו שזאת ההזדמנות היחידה שלנו לנחות.
"פתאום נפל האסימון וקלטתי שאנחנו עומדים לנחות עם גלגל אחד פחות. זו היתה הפעם הראשונה שחשבתי שניאלץ לנטוש. תירגלנו מה צריך לעשות בנטישה והתיישרנו מול מסלול הנחיתה".


בינתיים, הכינו צוותי הקרקע את המסלול ומתחו עליו כבלים מיוחדים, המיועדים לעצירת המטוס. רגע האמת הגיע. במגדל הפיקוח שררה דממה.

"גלגל ימין היה ראשון לגעת במסלול",
משחזר סגן נ'. "סגן ל' ייצב את המטוס. אחרי 500 מטר הוא הוריד את האף וגם הגלגל הקדמי נגע במסלול. כשהמהירות פחתה מעט, הרגשנו שהמטוס נוטה שמאלה ומיד אחר-כך הרגשנו את פגיעת הבידון בקרקע. הסתכלתי אחורה וראיתי שהמטוס משאיר אחריו שובל ארוך של ניצוצות אש".

כמה שניות אחר-כך נעצר המטוס בקצה המסלול. מיד עם עצירתו, קפצו סגן ל' וסגן נ' מהקוקפיט והתרחקו מהמקום, בעוד צוות כיבוי אש כיבה את הלהבות ואיבטח את המטוס.

המטוס הובל בתובלה קרקעית לבסיס תל נוף שם שופץ ביחידת האחזקה האוירית וחזר לטייסת. סיבת התקלה הוגדרה על ידי ועדת החקירה כהתעייפות החומר.

תמונות הנחיתה והחילוץ כפי שנמצאו באינטרנט, מקורן אינו ידוע


לייבסיטי - בניית אתרים