נכתב ע"י אמיר שגב

פרטי המסוק

דגם: S-65C-3 סי סטליון 

יצרן: סיקורסקי, ארה"ב

מספר יצרן: 65-343

תולדות המסוק:

המסוק הגיע לישראל ב-2 ליולי 1971, והיה למסוק הראשון מהקבוצה השנייה של המסוקים אשר נרכשה ע"י חיל האוויר (סדרה ב'), והיה המסוק השמיני שנכנס לשירות בארץ. המסוק נקלט וטס בטייסת "דורסי הלילה" בבסיס תל נוף, טייסת היסעורים הראשונה של חיל האוויר.

תאור האירוע:

ביום 29 לדצמבר 1988 טס מסוק היסעור במשימת הנחת אבני גבול לסימון גבול ישראל-מצרים. במהלך הרמת אחת האבנים החל המסוק לרעוד בחוזקה עד שזנבו התנתק והוא התרסק. הקברניט סרן מוטי שרון ז"ל ניסה עוד לסגור את המנועים אך נהרג בהתרסקות. טייס המשנה נפצע קשה, ושני המכונאים המוטסים נפצעו קל.

מבדיקה שנעשה ביחידת האחזקה האוירית עלה כי בעת ריחוף עשויות להתפתח רעידות בתדר תהודה. כתוצאה מתיקון מאוחר בתפעול הסטיק, הטייס למעשה מגביר את הרעידה עד לגרימת כשל מבני של המסוק.לאחר שנים של נסויים ובדיקות הותקנו על מוטות ההיגוי משככי שמן שמטרתם הקשיית ההגאים ובכך מניעת תיקוני סטיק של הרעידה הזאת. שינוי זה מנע הישנות התופעה.

כתבה מ"מעריב" על התאונה (ארכיון אישי אמיר שגב)

קליפ וידאו המתעד את ההתרסקות


 
לייבסיטי - בניית אתרים