נכתב ע"י אמיר שגב

פרטי המסוק
 
דגם: S-65C-3 

יצרן: סיקורסקי, ארה"ב 

מס' יצרן: 65-350

מס' זנב בח"א: 360

יסעור 360 (אוסף בורקה בר שלום ז"ל, באדיבות עופר בר שלום)

 תולדות המסוק
 
המסוק הגיע לישראל ב-20 לינואר 1973, בסדרת היסעורים השלישית שנרכשה ע"י חיל האוויר (סדרה ג'),. המסוק נקלט וטס בטייסת "דורסי הלילה" בבסיס תל נוף, טייסת היסעורים הראשונה של חיל האוויר.  עם הקמת גף יסעור בטייסת "מובילי הלילה" (אז טייסת הסופר פרלון) הועבר המסוק אליה.

תיאור הארוע
 
בליל ה-10 למאי 1977 השתתפו מסוקי יסעור בתרגיל של חטיבת הצנחנים שכלל הטסת כוחות. במהלך התרגיל נשא המסוק, מלבד צוות הטיסה, שישה אנשי צוות אויר מטייסות שונות שהשתתפו בתרגיל כחלק מקורס מדריכי טיסה, ורובה (44 איש) של פלוגת לוחמים מגדוד 890. דקות אחרי איסוף הלוחמים למסוק, פגע המסוק בגבעה נמוכה, התרסק ונשרף. כל 54 אנשי צוות האוויר והצנחנים נהרגו במקום.

האסון, שהיה הכבד ביותר עד אז בתולדות חיל האוויר (וגם כיום האסון בעל מספר הנפגעים הרב ביותר לכלי טייס אחד), הביא להקמת ועדת חקירה ולאחר מכן למינוי שופט חוקר. השופט, דב לוין ז"ל, הטיל את האחריות על קברניט המסוק, סרן משה ויטנר ז"ל,  בשל טיסה נמוכה שחרגה מהוראות. במהלך החקירה נתגלו ליקויים רבים באופן הפעלת המסוקים בתרגיל, וביניהם טיסה במשקל גדול מהמותר ושלא ע"פ הוראות יצרן, חוסר תאום גבהים בין מבני המסוקים, ועוד. מפקד הטייסת הועמד לדין בשל התרשלות במתן התדריך ללוחמיו וטיסה אסורה במסוקו שלו.
 
קישור לאתר ההנצחה לנופלים: www.may76.co.il
לייבסיטי - בניית אתרים